جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

جاهای دیدنی استانبول

با تور استانبول به پایتخت فرهنگی اروپا سفر خواهید کرد. استانبول که مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور ترکیه بوده و هست، دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی‌ است که سالانه تعداد بی‌ شماری از گردشگران از سراسر دنیا را به سمت خود جذب می‌ کند. علاوه بر این، تور استانبول سفری مقرون به صرفه و تقریبا ارزان به حساب می‌ آید که در آن فراتر از انتظار می‌توانید تجربه کسب کنید. سفر با تور ترکیه و بازدید از استانبول بی‌ اغراق فراتر از سفر به یک شهر گردشگری‌ است، زیرا با وجود مراکز خرید بزرگ استانبول و وجود فستیوال‌ ها و جشنواره‌ های خاص ترکیه سفری متفاوت در انتظار گردشگران خواهد بود.

علاوه بر این، این شهر تاریخی و فرهنگی تنها نقطه از دنیاست که بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و با سفر به این شهر تلفیقی از فرهنگ شرق و غرب را در یک شهر خواهید دید. همچنین شهر بزرگ استانبول دارای جاذبه‌ های بی‌ نظیری است که شاید این امر، دلیل اصلی انتخاب اول ایرانی‌ ها برای یک سفر مقرون به صرفه خارجی می‌ باشد.

اگر از بهترین زمان سفر به استانبول بپرسید، شاید بتوان گفت که فصل پاییز و اواخر فصل تابستان مناسب‌ ترین زمان برای سفر به استانبول است. اما پیش از آنکه برای سفری به یاد ماندنی آماده شوید از  باید‌ ها و نباید‌ های ترکیه و تفاوت‌ ها مطلع گردید. همچنین در رابطه با باید ها و نباید های شهر استانبول و اینکه چطور می‌توانیم سفری آرام در استانبول داشته باشیم می‌ توانید در مرجع راهنمای سفر به استانبول ترکیه اطلاعات کامل و مفیدی پیدا کنید.

مکان های دیدنی استانبول بر روی نقشه

6 جاذبه دیدنی استانبول

 

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه نماد شهر استانبول است و در سا‌ل‌ های گذشته به عنوان پر بازدید‌ ترین مسجد دیدنی ترکیه شناخته شده است. این مکان یکی از معروف‌ ترین و با ارزش‌ ترین موزه و کلیسا های استانبول است که در میدانی به نام میدان ایاصوفیه، در محله سلطان احمد قرار دارد. مسجد زیبای ایاصوفیه با طاق‌ ها و ستون‌ های با شکوهش که از دوره بیزانس باقی مانده، تاریخی به قدمت ترکیه داشته و به دلیل جاذبه‌ های گردشگری بی‌ نظیر و زبانزدش، تحسین هر بیننده و گردشگر را بر می‌ انگیزد.

وقتی به بازدید از معماری‌ های شگفت‌ انگیز این مسجد تاریخی و اسرارآمیز می‌روید، موزاییک مریم مقدس باقی مانده از قرن یازدهم در بالای دروازه خروجی اصلی چشم شما را به خود جلب خواهد کرد و مقبره با شکوه و با عظمت پنج پادشاه در خارج از ساختمان اصلی و در کنار در خروجی اصلی می‌توانید مشاهده کنید. اما از معماری، نقشه و بنای ستون‌ ها و سقف که بگذریم، وقتی که به سمت شمال این مسجد حرکت کنید، مشهورترین جاذبه های ایاصوفیه را خواهید دید. ستون غم‌ انگیزی در راهرو که به آن درب امپریالیستی گفته می‌شود که توسط St.Gregory، قرار گرفته و حفره‌ ای در این ستون وجود دارد. به گفته برخی این حفره مقدس و معجره‌ گر می‌باشد و اثری شفا‌ بخش دارد. مردم آن زمان بر این باور بودند که بیماران با انگشت قرار دادن در این حفره  از شر بیماری رهایی پیدا خواهند کرد.

مسجد ایاصوفیه استانبول

جاهای دیدنی نزدیک مسجد ایاصوفیه

گالری تصاویر استوره‌ های ترکیه، چشمه احمد سوم، فواره خرم سلطان، مخزن ریحانا، حمام خرم سلطان.

ساعت بازدید از موزه ایاصوفیه

بازدید از این مسجد و موزه تاریخی و منحصر به فرد، در روزهای بهار و تابستان سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 تا 19 و در روزهای پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح الی 15 میسر می‌باشد.

موزه ایاصوفیه استانبول کجاست

ترکیه، در نزدیکی کاخ توپکاپی استانبول، محله سلطان احمد واقع در بخش اروپایی استانبول

چطور به موزه ایاصوفیه برسیم

برای رفتن به موزه و مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشید، چرا که تمام وسایل نقلیه عمومی در دسترس شما هستند. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همگی در محله سلطان احمد ایستگاه دارند و با یکی از آنها به راحتی می‌توانید خود را به مسجد ایاصوفیه یا مناطق تاریخی نزدیک به ایاصوفیه مانند مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی برسانید.

 

تنگه بسفر استانبول

یکی از مکان های مشهور و پر بازدید استانبول ترکیه که به راحتی نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، تنگه بسفر Bosphorus است. این تنگه که در شمال ترکیه واقع شده یکی از نقاط دیدنی در شهر استانبول است. تنگه بسفر نقطه اتصال بین دو قاره آسیا و اروپا است و همین‌ امر بر جذابیت آن می‌ افزاید. این تنگه دارای ۳۰ کیلومتر طول و ۷۰۰ متر عرض است و دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می‌کند.

علاوه بر دیدنی‌ های طبیعی این تنگه، غذا خوردن در کنار منظره زیبای این مکان بسیار جذاب است. این منطقه به دلیل اهمیت فراوانی که در زمان قدیم داشته، بناها، نماد ها و دیدنی‌ های منحصر به فرد به جا مانده از تاریخ را به رخ بازدید کنندگان می‌کشاند.

تنگه بسفر

جاهای دیدنی نزدیک تنگه بسفر

چند کاخ معروف استانبول نظیر کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلا ها، خانه موزه زکی پاشا، مسجد زیبای اورتاکوی و قلعه‌ های سنگی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارند. همچنین از بالای پل‌ های ساخته شده بر روی این تنگه می‌توان منظره زیبای غروب و طلوع خورشید و همچنین انعکاس آفتاب بر روی دریای شرق و غرب را مشاهده کرد. دیدن خانه‌ های چوبی با سقف‌ های قرمز و نارنجی به تنهایی جاذبه‌ ای ناب محسوب می‌شوند.

سه پل معلق تنگه بسفر

بر روی تنگه بسفر سه پل مهم وجود دارد که نام آنها عبارت است از:

  • اولین پل به نام "Martyrs of July 15th" به طول 1074 متر در میان Beylerbeyi – محله آسیایی و Ortaköy - محله اروپایی قرار گرفته است.
  • دومین پل به نام "Fatih Sultan Mehmet Bridge" در میان محله Anadolu Hisari و محله Rumeli Hisari واقع شده و طول آن به 1090 متر می‌رسد. 
  • سومین پل در ورودی دریای سیاه به نام "Yavuz Sultan Selim Bridge" بنا شده و طولی بالغ بر 1408 متر دارد. این پل در میان محله اروپایی Garipçe village و محله آسیایی Poyrazköy village قرار گرفته است.
  •  تنگه بسفر

کاخ توپکاپی استانبول

یکی از اماکن دیدنی مهم استانبول که در طول سفر به استانبول حتما از تماشای آن لذت خواهید برد کاخ توپکاپی Topkapı Palace می‌باشد، این کاخ تاریخی، اسرار آمیز و زیبا که در محل تلاقی تنگه بسفر، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته، امروزه تبدیل به نمایشگاه دیدنی کریستال، نقره و ظروف چینی تاریخی دوره امپراطوری عثمانی شده است و طبق آمار ها یکی از مهم ترین اماکن توریستی استانبول محسوب می‌گردد.

جالب است بدانید که بنا به نمای زیبا و معماری خیره کننده‌، این کاخ در سال 1985 توسط یونسکو به عنوان بهترین قصر دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید. بنابراین برای تماشای برترین کاخ عثمانی حتما بخشی از سفر خود به استانبول را در این کاخ بگذرانید. در سمت راست کاخ توپکاپی سلطان سلیمان، درختان سرو قرار گرفته و مطبخ‌ های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته است. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد و سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات، کتابخانه احمد سوم، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده‌ ی سلطنتی که شامل جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و مجموعه‌ ای از دست نوشته‌ ها می‌باشد. در نهایت میانی‌ ترین بخش كاخ توپكاپي استانبول، عمارتی است که ردای پیامبر در آن نگهداری می شود. علاوه بر اینها از گشت و گذار در باغ‌ های باشکوه کاخ عثمانی هرگز خسته نخواهید شد.

کاخ توپکاپی استانبول

قیمت بلیط کاخ توپکاپی استانبول

ورودی این قصر زیبا 13 دلار است. اما گردشگرانی که می‌خواهند از حرم دیدن کنند باید علاوه بر ورودی، 10 دلار دیگر نیز بپردازند. ساعت بازدید از کاخ و موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر در همه روز هفته به جز روز سه‌شنبه‌ ها است.

کاخ توپکاپی کجاست

همانطور که گفته شد این کاخ از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه می‌باشد. بنابراین دسترسی به این کاخ برای گردشگران بسیار راحت می‌باشد. تمام تاکسی‌ ها، اتوبوس‌ ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر در نزدیکی این کاخ ایستگاه دارند. 

کاخ توپکاپی استانبول

 

جاهای دیدنی نزدیک به کاخ توپکاپی

موزه‌ های باستان شناسی استانبول، پارک گولان، موزه ایاصوفیا و موزه حجاری ایرن در نزدیکی این کاخ واقع شده‌اند.

 

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول Dolmabahçe Palace - در نزدیکی ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. این کاخ برای سال‌ های بسیار الهام‌ گر معماران و هنرمندان زیادی بوده است. معماری کاخ دولما باغچه نئو باروک است و توسط معمار ارشد دربار عثمانی به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می‌شود و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند. با بازدید از نما و معماری این کاخ زیبا می‌توان تلفیقی از طراحی‌ های عربی و اروپایی را مشاهده کنید. این کاخ دارای سه بخش مختلف می‌باشد. آپارتمان‌ های اداری Selamlik یا Mabeyn-i Hümayun، سرسرای تشریفات Muayede Salonu و  حرمسرای امپراتوری Harem-i Hümayun.

کاخ دولماباغچه استانبول

ساعت بازدید از کاخ دولما باغچه

همه روز به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه از ساعت 9 صبح الی 16 قادر خواهید بود که از تماشای این کاخ لذت ببرید. 

چطور به کاخ دولما باغچه استانبول برسیم

برای بازدید از این کاخ زیبا بهترین راه استفاده از قطار زیر زمینی و یا تراموا می‌باشد. به ایستگاه کاباتاش بروید، با پیاده شدن در این ایستگاه از قطار زیرزمینی و با کمک تابلو های راهنما خود را به کاخ برسانید.

 

مسجد سلطان احمد استانبول

یکی دیگر از جاذبه‌ه ای دیدنی استانبول که نباید دیدن آن را از دست بدهید، مسجد آبی یا سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) است. مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که تنها ۱۹ سال داشت ساخته شد. موزائیک‌ های کاخ مذکور را در موزه موزائیک در همان نزدیکی می‌ توانید تماشا کنید. پروژه ساخت مسجد آبی در سال ۱۶۰۹ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید.

در سقف مسجد سلطان احمد از ۲۰.۰۰۰ کاشی استفاده شده که نمای زیبا به مسجد داده و همین کاشی‌ ها و به ویژه رنگ آنها باعث شده که مسجد در میان گردشگران به مسجد آبی شهرت یابد. شش مناره زیبای این مسجد که از فاصله دور هم به چشم می‌خورد به شهر جلوه‌ ای ویژه بخشیده است. از دیگر جاذبه‌ های دیدنی مسجد سلطان احمد، سقف آبشاری و گنبدی شکل آن است که به نظر می‌رسد هر کدام از گنبد بالایی به پایینی سرازیر شده‌ اند. برای تأمین روشنایی مسجد بیش از دویست پنجره در اطراف بنا و لوستر های بزرگ استفاده‌ گردیده است. این مسجد در قدیمی‌ ترین محله استانبول واقع شده که به محله سلطان احمد مشهور می‌باشد. این محله در قدیم مرکز قسطنطنیه بوده است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

مسجد سلطان احمد

 

ساعت بازدید از مسجد آبی استانبول

از ساعت 9 صبح الی 15 به جز روزهای جمعه و ساعات نماز، این مسجد آماده بازدید می‌باشد.

 

آب انبار باسیلکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلکا سیسترن استانبول ترکیه که به نام قصر غرق شده شهرت دارد، به منظور تامین آب برای مردم در قرن سوم ساخته شده است. با دیدن سازه‌ های باستانی، ستون‌ های مرمری و فناوری پیچیده استفاده شده در این بنای تاریخی حتما حیرت‌ زده خواهید شد. اندازه این تالار زیر زمینی 138 در 65 متر می‌باشد و گنجایش نگهداری 80 هزار متر مکعب آب را دارد. سقف این آب انبار بر روی 336 ستون مرمری استوار است و معماری‌ ستون‌ های این آب انبار بسیار دیدنی‌ است. 

آب انبار باسیلکا سیسترن

ساعت بازدید از آب انبار استانبول

این مکان دیدنی استانبول در تابستان‌ ها از ساعت 9 الی 18.30 و در زمستان‌ ها از ساعت 9 الی 17.30 میزبان گردشگران می‌باشد. اما پیشنهاد ما این است که برای بازدید از این مکان اسرار آمیز بین ساعات 1 الی 2 که تعداد بازدید کنندگان کم می‌شود مراجعه کنید.

قیمت بلیط آب انبار استانبول

هزینه ورودی به آب انبار تقریبا 6 الی 7 یورو بوده و در گروه مکان‌ های دیدنی نسبتا ارزان به شمار می‌رود.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا