باقلوای ترکیه

باقلوای ترکیه

باقلوا استانبولی

باقلوا یکی از خوشمزه‌ ترین دسر های ترکیه است که طعم بی‌ نظیر آن می‌تواند هر کسی را شیفته خود کند. حتی اگر عاشق شیرینی نیستید، در طول سفر به ترکیه طعم بی‌ نظیر باقلوای استانبول را از دست ندهید. باقلوای ترکیه دسری است که باید برای یکبار هم شده طعم آن را چشید. با اولین گاز احتمالا عاشق این دسر خواهید شد و در ابتدا صدای تند و تیزی از لایه‌ های خشک این دسر را می‌ شنوید و سپس شیره خوشمزه آن جاری می‌ شود.

باقلوا این شیرینی محبوب و دوست‌ داشتنی معمولا از لایه‌ های آرد خمیر شده و مغز های گردو و پسته تهیه می‌ شود و با شهدی که از گلاب و زعفران و یا عسل درست می‌ گردد شیرین می‌ شود. در کنار تماشای مکان‌ های دیدنی در تور ترکیه، در یکی از کافه‌ های سنتی بنشینید و با سفارش یک قهوه ترک و باقلوای مخصوص ترکیه خستگی خود را به در کنید. 

بیشتر افراد فکر می کنند که باقلوا تنها بر دو نوع گردویی و پسته ای است، اما اینطور نیست. در ادامه با محبوب ترین خانواده باقلوا آشنا می‌شویم و طرز تهیه باقلوای ترکی را با هم مرور می کنیم.

انواع باقلوا ترکی

باقلوا کورو ترکیه

با شنیدن نام باقلوا کورو (Kuru baklava) احتمالا تصور خواهید کرد این یک باقلوای نسبتا خشک است، اما باقلوا کورو تنها شربت کمتری نسبت به دیگر انواع باقلوا دارد. جعبه‌ های این نوع باقلوا معمولا به عنوان هدیه و یا سوغاتی خریداری می‌ شوند زیرا از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و به نسبت دیگر باقلوا های ترکی دیر تر تازگی خود را از دست می‌دهند.

باقلوا شکلاتی ترکی

باقلوای شکلاتی ترکیه (Çikolatalı Baklava) یکی از انواع باقلوا های خوشمزه ترکیه می‌باشد. این باقلوا از شکلات پر شده و در نتیجه یک دسر سنتی و مدرن گردیده است. بنابراین اگر عاشق شکلات هستید، این بار طعمی جدید و حتی خوشمزه‌ تر در باقلوا شکلاتی بچشید.

باقلوا تکه‌ ای

باقلوای تکه‌ای (havuç dilimi baklava) همان باقلوای معروف ترکیه‌ ای است که در اغلب مغازه‌ ها و تصاویر دیده‌ اید. این نوع باقلوا از خمیر مانند خمیر یوفکا تهیه می‌ شود و در میان آن از مغز گردو یا پسته استفاده می‌ گردد.

باقلوا ترکی

طرز تهیه باقلوای ترکی 

مواد لازم برای تهیه باقلوا ترکی

1. بسته 16 اونس خمیر فیلو یا یوفکا را با توجه به دستورالعمل‌ های مشخص یخ‌ زدایی کنید. خمیر باید به اندازه یک برگ کاغذ نازک باشد.

نکته: فراموش نکنید که باید در افزودن کره یا هر بخشی از شربت یا شهد طبق دستورالعمل پیش بروید زیرا این دستورالعمل‌ ها برای مرطوب و نرم کردن ورقه‌ های باقلوا لازم است. در غیر این صورت لایه‌ های باقلوا ممکن است خشک گردد و لطافت خود را از دست بدهد.

۲. شکلات - شکلات برای تزیین باقلوا بسیار گزینه مناسبی است اما اگر دوست ندارید به راحتی می‌توان از مواد حذف نمود.

۳. کره 

۴. مغز گردو یا پسته

۵. عسل، شکر، آبلیمو و آب برای تهیه شهد باقلوا

باقلوا ترکی

روش پخت باقلوا ترکی

خمیر را طبق دستورالعمل یخ‌ زدایی کنید و بعد لایه‌ های نازک را متناسب با ظرفتان برش بزنید. سپس با یک حوله مرطوب ورقه‌ های برش داده شده را بپوشانید تا خشک نشوند. 

ظرف مناسبی انتخاب کردهو تمام قسمت‌ های آن را به کره آغشته کنید. 

حالا می‌رویم سراغ آماده کردن شربت یا شهد باقلوا. برای تهیه شربت در یک کاسه متوسط یک لیوان شکر، نصف لیوان عسل، ۲ قاشق چای‌ خوری آب‌ لیمو، و سه چهارم لیوان آب را ترکیب کنید. مواد را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیایند. در حین این کار مواد را هم بزنید تا شکر حل شود، سپس حرارت را به حالت متوسط یا کم ببرید و حدودا پنج دقیقه دیگر بدون هم‌ زدن اجازه دهید مواد با هم مخلوط و بجوشند. پس از آن مواد را از روی اجاق برداشته و بگذارید در حین تهیه باقلوا، سرد شوند. توجه داشته باشید که مواد شهد بیش از حد روی حرارت قرار نگیرند.

باقلوا ترکی

 

فر را تا ۳۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید. مغز گردو یا پسته را در غذا ساز ریخته و به خوبی خرد کنید. داخل یک ظرف دیگر ۴ لیوان مغز گردو یا پسته خرد شده را به همراه ۱ قاشق چای‌ خوری دارچین مخلوط کنید. 

ورقه‌ های خمیر را داخل ظرف مناسبی که انتخاب کرده‌ اید قرار دهید. هر ورقه را قبل از اضافه کردن ورقه جدید به کره آغشته کنید. یعنی ورقه‌ های خمیر را در تابه قرار دهید، روی آن را کره بمالید، ورقه خمیر جدید را در تابه قرار دهيد و این روند را تکرار نمایید. در نظر داشته باشید بهتر است حداقل ده ورقه خمیر روی هم قرار بگیرند. ورقه‌ های خمیر باقیمانده را با یک حوله مرطوب بپوشانید.

تقریبا یک پنجم مخلوط گردو یا پسته یعنی حدود سه چهارم لیوان را روی خمیر پخش کنید. 

بار دیگر ۵ ورقه آغشته به کره را روی گردو‌ ها اضافه کنید. سپس لایه گردو یا پسته بعد را روی خمیر ها بریزید. این کار را ۴ بار تکرار کنید. با ده لایه از ورقه خمیر کره‌ مالی شده کار را به پایان ببرید.

دستور کار به صورت زیر است:

۱۰ برگ ورق خمیر کره‌ مالی شده، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته

۵ برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته 

۵ برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته 

۵ برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته 

۵ برگ ورق خمیر، سه چهارم لیوان مخلوط گردو یا پسته 

۱۰ برگ خمیر کره‌ مالی شده و مالیدن کره روی آن

باقلوا را به صورت نوار های عریض برش دهید، سپس به صورت قطری برای داشتن شکل الماس برش‌ های دیگری بزنید. 

قالب را در دمای 325 درجه فارنهایت تا ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا روی باقلوا ها رنگ قهوه‌ ای طلایی شوند. از فر خارج کنید و بلافاصله شربت سرد شده را بر روی باقلوا های داغ بریزید. سپس اجازه دهید تا باقلوا ها کاملا خنک شوند و به دمای اتاق برسند.

نکته: برای گرفتن بهترین نتیجه، اجازه دهید باقلوا ها به مدت ۴ تا ۶ ساعت یا یک شب در دمای اتاق باقی بمانند تا شربت به آن‌ ها نفوذ کرده و لایه‌ ها نرم شوند. باقلوا ها را با آجیل ریز شده یا با شکلات ذوب شده تزیین نمایید. روی باقلوا ها یک حوله تمیز بگذارید و در این شرایط حدودا یک الی دو هفته می‌ توانید در دمای اتاق آنها را نگاه دارید. 

درست کردن باقلوا کمی خسته کننده است. اما با رعایت همه نکات اصلی درست کردن باقلوا که در این مطلب به آن اشاره شد، به شما اطمینان می‌ دهیم که در درست کردن آن موفق خواهید شد و می‌ توانید آن را چندین روز قبل از مهمانی خود تهیه کرده و نگاه دارید.

باقلوا ترکی

بهترین باقلوا فروشی های استانبول

باقلوای ترکی بی‌ اغراق یکی از خوشمزه‌ ترین و لذیذ‌ ترین شیرینی‌ های ترکیه و البته شیرینی محبوب دوران عثمانی ترکیه است که در طول سفر با تور استانبول ترکیه می‌ توانید از بهترین نوع خریداری و امتحان کنید. باقلوا لذیذ و خوشمزه ترکی را در هر کجای ترکیه می‌ توانید پیدا کنید. با این حال باقلوای مغازه‌ های قدیمی و معروف ترکیه را نمی‌توان با هر مغازه‌ یا فروشگاه دیگری مقایسه کرد. در ادامه معروف‌ ترین و بهترین باقلوا فروشی‌ های ترکیه را معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

باقلوای گازی انتپلی بیلگیو گلو

دلیل شهرت باقلوای گازی انتپلی بیلگیو گلو (Gaziantepli Baklavacı Bilgeoğlu) در کره تصفیه شده و  استفاده آن در باقلوا است. حتی برای مصارف خانگی نیز می‌ توانید از کره‌ های تصفیه‌ شده و خوشمزه این مغازه نیز خریداری کنید. در مغازه باقلوا فروشی گازی انتپلی بیلگیو گلو حتما از باقلوای پسته چیده شده پشت ویترین مغازه نوش جان کنید.

باقلوای دیار بورما 

باقلوای دیار بورما (Diyar Burma) دارای شعبه‌ های بسیاری در سرتاسر ترکیه مخصوصا قسمت آسیایی آن است. این باقلوا فروشی یکی دیگر از مغازه‌ های معتبر پخت باقلوای ترکی است. در هر کجا که باشید می‌ توانید آدرس یکی از نزدیک‌ ترین شعبه‌ های دیار بورما را از اهالی محل بگیرید و خوشمزه‌ ترین باقلوای ترکی را کنار یک چای دلچسب نوش جان کنید.

باقلوای کوشکر اوغلو استانبول

باقلوا در کوشکر اوغلو (Köşkeroğlu) درست همان چیزیست که از یک باقلوای خوب انتظار می‌رود. چشیدن باقلوای پسته این مغازه شیرینی‌ پزی از باید های تور استانبول است. این باغلوا فروشی را می‌توانید درست پشت شعبه Güllüoğlu در کاراکوی پیدا کنید.

باقلوای کنیالی پاستانسی 

رستوران کنیالی پاستانسی (Konyalı Pastanesi)  در سال 1897 شروع به فعالیت کرد. این رستوران در سرو غذا‌های سنتی ترکیه زبانزد است. برای آنها که می‌ خواهند از بهترین دسر‌ های ترکیه لذت ببرند، این رستوران بهترین گزینه و انتخاب خواهد بود. در رستوران مشهور کنیالی پاستانسی باقلوای پرتقالی را از دست ندهید. بهترین باقلوای پرتقالی ترکیه را می‌توانید در این رستوران نوش جان نمایید.

باقلوای دولی

باقلوای دولی (Develi Baklava) یکی از رستوران‌ های قدیمی ترکیه است که به منظور سرو غذ‌ا های سنتی شمال آنتالیا در سال 1912 افتتاح شد. شعبه اصلی این رستوران در ساماتایا واقع شده، اما شعبه‌ های دیگر این برند را می‌توان در Kalamış ، Etiler و Ataşehir یافت. این رستوران به دلیل سرو باقلوای خوشمزه شهرت پیدا  کرده است. در رستوران دولی حتما طعم بی‌ نظیر باقلوای Yaprak Söbiyeti (رول باقلوا با پسته و کرم) را بچشید.

باقلوای حمدی

رستوران حمدی (Hamdi) واقع در Eminönü یکی از رستوران‌ های برتر کباب استانبول است. منوی این رستوران ۱۷ نوع کباب، دسر و شیرینی‌ های متنوع دارد. باقلوای پسته رستوران حمدی از دسر های‌ است که باید آن را در این رستوران سفارش داد و امتحان نمود.

باقلوای گیولوگو

یکی از معروف‌ترین باقلوا فروشی‌های ترکیه باقلوای گیولوگو (Güllüoğlu) است که بهترین باقلوا در هر نوعی را را سرو می‌ کند. در این فروشگاه می‌توانید باقلوای پسته، باقلوای پسته سبز، باقلوای کرم‌ پر‌ شده، باقلوای مربعی، باقلوای استوانه‌ ای و حتی باقلوای شکلاتی را تهیه و میل کنید.

تاریخچه باقلوا

هنوز بر سر ملیت باقلوا در میان مردم ترک، عرب، بلغار، روس و مردم کشور ارمنستان بحث است. با این حال تاریخ باقلوا، این دسر شیرین و خوشمزه به سال‌ های خیلی دور باز می‌گردد. همه این کشور ها باقلوا را دسر ملی خود قرار داده‌ اند، اما به راستی باقلوا را باید دسر ملی کدام کشور بدانیم! تاریخچه این دسر خوشمزه کمی پیچیده، اما جالب است. در ادامه کمی در مورد تاریخچه باقلوا با هم می‌خوانیم.

حقایق جالب درباره باقلوا

می‌توان گفت که گسترش امپراتوری عثمانی در سرتاسر خاورمیانه، مدیترانه شرقی، بالکان و قفقاز، می‌تواند دلیل چند ملیتی باقلوا باشد و این باعث شده تا فرهنگ‌ های مختلف، باقلوا را دسر ملی خود بدانند. با این حال اینکه این دسر از امپراطوری یونان باستان یا بیزانس یا اعراب و ترک‌ ها آمده یا نه، هنوز مشخص نیست. آنچه ما می‌ توانیم به صدق درباره اولین شیرینی باقلوا بگوییم این است که این دسر در طول دوره عثمانی، با شواهد کتبی در کتابچه آشپزخانه کاخ توپکاپی Topkapı در سال 1473 درست شده است.

در آن دوران باقلوا به عنوان دسر جشن، به عنوان مثال در مراسم ختنه سنتی، مهمانی‌ ها و یا آمدن مهمانان ارائه می‌ شده است. همچنین آماده‌ سازی باقلوا به یک مهارت سطح بالا تبدیل گردید و به منظور خوشایند مقام‌ های عالی و جامعه تکامل یافت. جالب است بدانید که اوستای (استاد) باقلوا بودن توسط کار فرمایان ثروتمند ترجیح داده می‌شد، چون که می‌خواستند آشپزان آنها قادر به تهیه باقلوا با نازک‌ ترین لایه‌ های خمیر باشند. داشتن چنین مهارتی، گاهی اوقات به یک عمر یادگیری نیاز داشت.
در املاک‌ های قدیمی (املاک متعلق به طبقه اشراف) از آشپز های ماهر انتظار می‌رفت که در هنگام تهیه باقلوای کامل خود، ۱۰۰ قطعه نازک را در سینی قرار دهند. داستان‌هایی نیز نقل می‌کنند که صاحب عمارت قبل از پختن باقلوا، آن را بازرسی می‌کرده، اگر یک سکه زر از فاصله نیم‌ متر در هوا به طور عمودی انداخته می‌شد و از خمیر بیرون نمی‌ آمد و به پایین سینی نمی‌ رسید، به خمیر اجازه پخت نمی‌ داد و آن را رد می‌ کرد. 

در هر حال همانطور که گفته شد، باقلوا نهایتا تبدیل به یک دسر سلطنتی و اشرافی گردید. در اواخر قرن هفدهم، رژه باقلوا برگزاری شد که در آن از سربازان امپراطوری در طول جشن بزرگ ویژه رمضان با دسر خوشمزه پذیرایی شد. صفوف سینی‌ های باقلوا که برای سربازان منتقل می‌گردد، به یک رژه تبدیل شد و این رژه طولانی توسط مردم استانبول مورد استقبال قرار گرفت.

امروزه باقلوا تنها دسری برای ثروتمندان نیست و به یک هدیه جدایی‌ ناپذیر برای هر نوع جشنی تبدیل شده است. اگر روزی به یک کشور ترک زبان سفر کردید، باقلوا این سوغات خوشمزه ترکیه را فراموش نکنید و حتما از بهترین باقلوا‌ فروشی‌ های استانبول یا ترکیه طعم واقعی باقلوا را مزه کنید و برای خود رهاوردی نیز تهیه نمایید.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا