راهنمای خرید در ترکیه

راهنمای خرید در ترکیه

از ترکیه چی بخریم

استانبول را می‌ توان به عنوان پایتخت فرهنگ و مد ترکیه در نظر گرفت. این شهر فرصت‌ های خرید بسیاری ارائه می‌ دهد. تنوع خرید این شهر در محصولات سنتی و مدرن، استانبول را به یک مرکز جذاب برای عاشقان خرید تبدیل کرده است. به عنوان یک کلان شهر بسیار بزرگ، مسافران به راحتی می‌ توانند تقریباً هر برند جهانی را در مراکز خرید استانبول پیدا کنند. اجناس و برند های ترکیه را می‌ توانید در هر کشور دیگری از اروپا گرفته تا روسیه پیدا کنید، اما برخی از اجناس ترکیه مخصوص همین سرزمین زیبا هستند و حتی در مراکز خرید مدرن دبی نیز این اجناس را پیدا نخواهید کرد. در طول سفر به ترکیه، اگر به شهر دیدنی استانبول سفر کردید، خرید از مراکز خرید استانبول را از دست ندهید و حتی اگر قصد خرید ندارید به تماشای سوغات و اجناس مخصوص ترکیه بروید.
بازار بزرگ بدون شک محبوب‌ ترین مکان توریستی برای خرید در استانبول است. این بازار مجموعه‌ ای از خیابان‌ های سر پوشیده بیش از 4000 مغازه است که همگی محصولات و کالا های خود را می‌ فروشند. در اینجا می‌ توانید هر چیزی از ادویه، میوه‌ های خشک، سبد فروشی، پارچه فروشی، مغازه لباس مردانه، چکمه، دمپایی و حتی جواهرات طلا و نقره را مشاهده کنید.
پس از آن بازار ادویه مصر Misir Carsisi است که در آن نزدیکی قرار دارد و می‌ توانید در آن گونه‌ های متعددی از ادویه‌ ها را پیدا کنید.

راهنمای خرید در ترکیه

صنایع دستی ترکیه

اگر به مساجد امپریالیستی اطراف ترکیه سر زده باشید، به احتمال زیاد کاشی‌ های معروف Iznik با رنگ‌ های قرمز و فیروزه‌ ای زیبا را مشاهده کرده‌ اید. با وجودی که شکوفایی کاشی‌ های Iznik به دوران امپراتوری عثمانی باز می‌گردد، این سنت همچنان ادامه دارد و تنها چند مکان، سرامیک Isnik با نقاشی‌ های دستی را عرضه می‌کند. حتما به Iznik Art در بازار بزرگ استانبول سر بزنید تا بعضی از سرامیک‌ های دست‌ ساز واقعی را لمس کنید. ترکیه دارای میراث طولانی و غنی در ساخت سرامیک است که مشهور ترین سرامیک این کشور Iznik و Kütahya است.

امروزه کارگران سرامیک ترک آثار زیادی به سبک معاصر تولید می‌ کنند. سرامیک‌کاران آوانوس در کاپادوکیه به خاطر تولید این اثر به سبک هیتی معروف هستند. بنابراین اگر در سفر به ترکیه به کاپادوکیه رفتید حتماً به این مکان هم سری بزنید. در خیابان‌ های اصلی بازار بزرگ، سرامیک‌ های ارزان قیمت زیادی را مشاهده خواهید کرد.
برای ظروف سرامیک رنگ شده با دست، باید به یکی از فروشگاه‌ های سرامیک تخصصی موجود در بازار مراجعه کنید.
برای خرید سرامیک استانبول، حتما از بازار آراستا واقع در پشت مسجد آبی و همچنین بازار بزرگ دیدن کنید، زیرا بازار آراستا در فروشگاه‌ های سرامیک تخصص دارد.

سرامیک‌های نقاشی شده با دست

باقلوا استانبول

باقلوا دسری است که در بسیاری از فرهنگ‌ های خاورمیانه محبوب است. بنابراین اغلب در خارج از ترکیه نیز یافت می‌شود. با این حال، باقلوای کیکی بیک‌ اوغلو، تهیه شده با پسته گازینتیپ Gaziantep و کره تصفیه شده را تنها می‌ توانید در قسمت آسیایی استانبول پیدا کنید. وقتی انواع مختلف باقلوا را در ویترین فروشگاه‌ ها ببینید، متوجه تفاوت این باقلوا با انواع باقلوا تولید شده در کشور های دیگر نظیر باکو و کشور خودمان خواهید شد.
این باقلوا فروشی در استانبول معروف است و تقریبا همه آن را می‌ شناسند. این باقلوا فروشی قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و با ۲ شعبه خود در منطقه کاراکوی Karaköy استانبول واقع شده است.

باقلوا بیک اغلو

منسوجات تولو استانبول

ترکیه تنها کشور جهان نیست که به خاطر منسوجات زیبای خود معروف است، اما تنها کشوری است که در آن تولو، فروشگاهی شگفت‌ انگیز با تعداد زیادی کالای فوق‌ العاده رنگا رنگ است. این منسوجات شامل رو تختی با پارچه‌ های رنگا رنگ و گل دار، کیمونو‌ های نرم و زیبا و پیژامه‌ های تولو Tulu برای افرادی است که عاشق اشیا رنگی در دکور خانه خود هستند. اگر به دنبال اقلامی هستید که به راحتی بسته بندی شوند، انواع اقلام نساجی کوچک و رنگا رنگ خرید های عالی هستند.
اینها راهی ساده برای آوردن برخی از لوازم خانگی ترک بدون برچسب قیمت و وزن اضافی هستند. طیف وسیعی از سبک‌ ها و طرح‌ های نساجی در این بازار وجود دارد. همانند سرامیک، تعداد زیادی روکش بالشتک ارزان قیمت و منسوجات کوچکتر با پارچه‌ های چاپ شده و طرح‌ های سنتی عثمانی در بازار وجود دارد.
برای خرید چیزی منحصر به فرد تر، به دنبال اقلام کوچک پارچه‌ ای باشید که از پارچه‌ های سوزنی اصلی یعنی منسوجات گلدوزی شده آسیای مرکزی یا از گلیم‌ های قدیمی ساخته شده‌اند.

منسوجات تولو

قهوه ترک نوری توپلار

قهوه ترکیه محصول دیگری است که در بسیاری از کشور های دیگر یافت می‌شود. با این حال، تنها در حوالی بازار بزرگ استانبول است که می‌توانید قهوه ترک نوری توپلار Nuri Toplar را خریداری کنید. قهوه نوری توپلار Nuri Toplar از سال 1890 تاسیس شده و از نظر کیفیت قهوه درجه یک ترکیه محسوب می‌شود.

قهوه ترکیه نوری توپلار

لوازم جانبی حمام ترکی

حمام ترکی نیز در سراسر جهان به طور کامل فراگیر شده است و از جزیره زیبای کیش گرفته تا کشور های آسیایی و اروپایی می‌ توانید اتاقی به نام حمام ترکی در استخر ها پیدا کنید. با این حال، تنها در بازار بزرگ است که می‌ توانید محصولات کاملا طبیعی عبدالله، از جمله حوله‌ های دستبافت از ترکیب ابریشم طبیعی، پارچه کتانی و پنبه و صابون‌ های طبیعی دست‌ ساز پیدا کنید.
ممکن است هنگام خرید به محصولات حمام فکر نکنید، اما یک میراث غنی پشت سنت‌ های حمام ترکیه (حمام ترکی) وجود دارد.
نکته قابل توجه، حوله‌ های نخی و حوله‌ های سنتی طرح راه راه است که هنوز در حمام‌ ها استفاده می‌شود. غرفه‌ های این بازار حوله‌ های تولید انبوه زیادی را به فروش می‌ رسانند، اما برای چیز های خاص‌ تر، از دستبافت‌ های نخی و حوله‌ های حمامی دیدن کنید که در فروشگاه‌ های تخصصی محصولات حمام فروخته می‌ شوند.
اقلام کوچکتر که هدایای عالی برای سوغات و هدیه دادن هستند، عبارتند از صابون‌ های روغن زیتون دست ساز و ماسک‌ های لایه بردار مورد استفاده در حمام‌ ها.

لوازم جانبی حمام عبدالله

فرش‌ های ترک اتنیکون و دوکو

ترکیه یکی از کشور های جهان است که به خاطر فرش‌ های زیبایش معروف است و Ethnicon و Dhoku دو فروشگاهی (تحت یک مدیریت) هستند که در آن می‌ توانید برخی از بهترین نمونه فرش‌ ها را پیدا کنید. مهم نیست که به دنبال طراحی سنتی و یا کمی مدرن هستید، دو فروشگاه مجزا در دو طرف بازار بزرگ وجود دارد که فرش‌ های مرغوب ترکیه را به سرتاسر جهان ارسال می‌کنند.
فرش‌ ها و گلیم‌ های دستبافت یکی از معروف‌ ترین صنایع دستی ترکیه هستند و بازار بزرگ یکی از محبوب‌ ترین مقاصد خرید این کشور برای تهیه فرش است.
ترکیه یک میراث غنی در صنعت فرش دارد و مناطق، شهر ها و روستا های مختلف در سراسر کشور به دلیل ایجاد سبک‌ ها و طرح‌ های خاص به طور سنتی شناخته شده هستند.
علاوه بر منسوجات ساخت ترکیه، تعداد زیادی فرش و گلیم از کشور های آسیای مرکزی هم ارائه می‌شود.
فرش‌ فروشی‌ های بازار بزرگ انبار های زیادی دارند که می‌ توانید انواع آن را ببینید و فرش مورد علاقه خود را پیدا کنید. فرش فروشان خوشحال می‌شوند که از شما با یک فنجان چای پذیرایی کنند و طیف وسیعی از انواع فرش‌ ها را به شما نشان دهند.
قیمت فرش‌ های قدیمی ترکیه و آسیای میانه به عوامل زیادی از جمله سن، هنر، کیفیت پشم و رنگ و کمیاب بودن آنها در بازار امروز بستگی دارد.
توجه داشته باشید که اگر با راهنمای تور برای خرید فرش آمده‌ اید، قیمت فرش بالاتر خواهد بود، زیرا فروشنده باید در پرداخت کمی پورسانت به راهنمای خرید بدهد. پس خرید مستقل بسیار بهتر است. مکان‌ های خوب در بازار بزرگ برای خرید فرش، Takkeciler Sokak و Zincirli Han هستند.

فرش‌های اتنیکون و دوکو

شیرینی ترکی

شیرینی ترکیه را می‌ توان در سراسر جهان یافت، اما تنها در حاجی بکیر Hacı Bekir می‌ توانید به گذشته سفر کنید. این فروشگاه که از سال ۱۷۷۷ مشغول به کار است از آن زمان تا به حال تغیری نکرده‌ است و با نمای کلاسیک خود هر فردی را به قدیم می‌ برد. مقداری آبنات مخلوط ترکی که به آن اکیده Akide می‌گویند، پسته و راحت‌ الحلقوم بخرید و از طعم بی‌ نظیر آن لذت ببرید.

شیرینی ترکی هاجی بکیر

راهنمای خرید در استانبول

  • بازار بزرگ استانبول از دوشنبه تا شنبه از ساعت 8:30 صبح تا 7 بعد از ظهر باز است. با یک بار بازدید نمی‌ توانید کل بازار را بگردید. اگر می‌ خواهید گشت کاملی داشته باشید یا یک خریدار جدی هستید، یک صبح تا بعدازظهر کامل را برای اولین بازدید از اینجا رزرو کنید و انتظار نداشته باشید همه چیز را هم ببینید. انتظار گم شدن را داشته باشید. نیمی از لذت بازار بزرگ، گم کردن راه و برخورد به یکی از بن بست‌ های کوچه است که به یک مهمان خانه قدیمی مسافران باز می‌شود.
    نوشیدن چای و گپ زدن با مغازه داران بخشی از تجربه خرید در ترکیه است. همه به شما چای پیشنهاد می‌ کنند. اگر برای شرکت در این مهمان نوازی ترکی وقت بگذارید، تجربه شما در اینجا بسیار غنی‌ تر و سرگرم کننده‌ تر خواهد بود.
    برای اطلاع از هزینه‌ های واقعی قبل از خرید، مدتی را صرف گشتن در مجموعه‌ ای از مغازه‌ ها کنید تا از قیمت واقعی اجناس آگاه شوید. مغازه‌ داران و فروشگاه‌ ها در اینجا به زبان‌ های مختلفی صحبت می‌کنند.
    مناطق مختلف بازار به اقلام خاصی اختصاص داده شده است. برای مثال طلا فروشی‌ ها در خیابان Kalpakçılarbaşı Caddesi، ظروف فلزی در Cebeci Han و Iç Bedesten و اطراف آن یافت می‌ شوند و مجموعه‌ ای از فرش‌ فروشی‌ ها در Halıçılar Caddesi و اطراف آن وجود دارند.
نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا