مسجدهای استانبول؛ معرفی مشهورترین مساجد ترکیه

مسجدهای استانبول؛ معرفی مشهورترین مساجد ترکیه

مسجدهای استانبول؛ معرفی مشهورترین مساجد ترکیه

مساجد استانبول، جلوه ای از آثار باشکوه معماری و تاریخی ترکیه را به تصویر می‌ کشند. از قرن چهاردهم و با روی کار آمدن حکومت عثمانی، مساجد پرشماری در شهر استانبول ساخته شد که هر کدام از این مساجد دارای هویتی منحصر به فرد و معماری بی‌ نظیری هستند. این مساجد همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی استانبول روانه می‌ کند. در ادامه با زیباترین مسجدهای استانبول آشنا خواهید شد.

زیباترین مساجد استانبول

شهر تاریخی استانبول بیشترین تعداد مساجد را در کشور ترکیه داراست. در سرتاسر استانبول بیشتر از 3300 مسجد مختلف وجود دارد که هر کدام از تاریخچه و الگو های معماری متفاوتی برخوردارند. برخی از مساجد مشهور استانبول عبارتند از:
• مسجد چاملیجا
• مسجد ایاصوفیه
• مسجد بایزید
• مسجد سلیمانیه
• مسجد سلطان احمد (مسجد کبود)
• مسجد جامع فاتح
• مسجد اورتاکوی
• مسجد قلیچ علی پاشا

‌مسجد چاملیجا استانبول؛ بزرگترین مسجد در ترکیه

مسجد چاملیجا یکی از خاص‌ ترین مسجدهای استانبول و جدیدترین آنها است که به عنوان بزرگترین مسجد ترکیه و سیزدهمین مسجد بزرگ در جهان نیز شناخته می‌شود. این مسجد عظیم، برفراز مرتفع‌ترین تپه استانبول، مشرف به تنگه بسفر احداث شده است. مسجد چاملیجا استانیول با گنجایش 63 هزار نفر، در محوطه‌ای به مساحت 57،500 متر مربع واقع شده است. طراحی این مسجد از سوی دو معمار زن به نام‌های خیریه گل توتوی و بهار میزراق انجام شده است. این طراحی به گونه‌ای است که فرصت عبادت آسان را برای زنان و مردان در محیطی مجزا فراهم می‌کند. گنبد اصلی این مسجد با ارتفاع 72 متر نمایانگر 72 ملت ساکن استانبول و قبه دیگری با ارتفاع 34 متر نمایانگر شهر استانبول است. برای دیدن این مسجد باشکوه که از جمله جاهای دیدنی استانبول است، باید مسیری طولانی را پشت سر بگذارید. اگر در منطقه اروپایی باشید باید از پل بُسفر، سلطان محمد فاتح و یا سلطان سلیم به سمت بخش آسیایی رفته و بعد با اتوبوس یا تاکسی به محله چاملیجا بروید. بعد از توقف در مقابل بنای مسجد میسر پله‌ نوردی کوتاهی را آغاز کنید تا به صحن اصلی مسجد برسید. با رسیدن به ایوان بیرونی مسجد، کل استانبول زیر پای شماست. مسجد چاملیجا شامل یک سالن موزه، گالری هنری، کتابخانه، سالن کنفرانس هزار نفره، 8 کارگاه هنری و یک پارکینگ روباز است. ساخت این مسجد در سال 2013 آغاز شد و در سال 2019 نیز بروی گردشگران و مراجعان گشوده شد.

مسجدهای استانبول

مسجد ایاصوفیه؛ عبادتگاهی پرماجرا در استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول نمادی از معنویت و تاریخ شهر استانبول است و گردشگران بسیاری در سفر به استانبول بازید از این مکان را در برنامه خود قرار می دهند. تاریخچه مسجد ایاصوفیه با روایتی پرفراز و نشیب همراه بوده است. بنابراین اگر با خرید بلیط هواپیما تهران استانبول به این شهر سفر کرده اید، زمان مناسب و قابل توجهی را برای بازدید از این بنای پر ماجرا، دیدن زیبایی آن و آشنا شدن با تاریخچه اش صرف کنید. «ایاصوفیه» یا به زبان یونانی «حکمت مقدس» شاهکار معماری قرن ششم میلادی، در سال ۵۳۷ به دستور «ژوستینین یکم»، امپراتور وقت رم شرقی ساخته شد. بنایی که در آن زمان، عنوان بزرگ ترین کلیسای مسیحیت را از آن خود کرد و امپراتورهای بیزانس در این مکان تاج گذاری می‌کردند. با تصرف کنستانتین (استانبول کنونی) از سوی سلطان محمد فاتح، پادشاه عثمانی در سال ۱۴۵۳ میلادی، این بنا به مسجد تبدیل شد. این وضعیت تا سال ۱۹۳4، دوازده سال پس از تاسیس جمهوری ترکیه پا برجا بود. تا این که آتاتورک، پدر ترکیه نوین، با هدف سیاست «مدرنیزاسیون» ترکیه نوظهور، ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرد. اما با روی کار آمدن حزب اسلام گرای عدالت و توسعه و ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان بر این کشور، «ایاصوفیه» با رای دیوان عالی اداری ترکیه پس از 86 سال فعالیت به عنوان موزه، دوباره به مسجد تغییر کاربری داده است. اکنون این مسجد یکی از قطب‌ های گردشگری و مذهبی در ترکیه مبدل شده است.

مسجد بایزید؛ وصیت نامه هنر عثمانی

مسجد بایزید از مهم‌ ترین مسجدهای استانبول است که به دستور بایزید دوم سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی ساخته شد. ساخت بنای این مسجد از سال ۱۵۰۱ تا سال ۱۵۰۶ میلادی، حدود ۵ سال طول کشید. برای سفر به استانبول و بازدید از مساجد زیبای این شهر، می‌ توانید همین حالا برای خرید بلیط هواپیما مشهد استانبول اقدام کنید. مسجد بایزید توسط معمار یعقوب شاه طراحی و احداث شده است. از جمله عواملی که زیبایی و جلوه خاصی به این مسجد بخشیده، گنبد بزرگ آن است. مسجد بایزید دارای یک گنبد بسیار بزرگ با قطر ۴۳ متر و ارتفاع ۵۳ متر است که توسط ۴ ستون بزرگ سنگی نگهداری می‌ شود. علاوه بر این، مسجد بایزید دارای ۶ مناره است که ۳ تای آنها در گوشه‌ های مسجد و ۳ مناره دیگر در صحن مسجد قرار دارند. این مسجد بر اساس معماری مسجد ایاصوفیه ساخته شده و شباهت‌ هایی را می‌توان میان طراحی و ساخت این دو مسجد مشهور استانبول ترکیه مشاهده کرد. مسجد بایزید، دارای ظرفیتی در حدود ۲۵،000 نفر است و یکی از بزرگترین مساجد استانبول محسوب می‌ شود. این مسجد همچنین دارای یک مدرسه، یک کتابخانه و یک آرامگاه است. آرامگاه سلطان بایزید دوم نیز در نزدیکی مسجد واقع شده و دارای گنبد و محرابی چشم نواز است..

مسجد سلیمانیه؛ مقبره سلطان سلیمان

مسجد سلیمانیه، یکی از مساجد توریستی استانبول است که به عنوان مقبره سلطان سلیمان و خرم سلطان هم شناخته می‌شود. این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول یا سلیمان کبیر، پادشاه بزرگ و ثروتمند عثمانی ساخته شد. ساخت بنا در سال ۱۵۵۰ آغاز شد و با همراهی بیش از ۳۵۰۰ صنعتگر و معمار در طی ۷ سال به اتمام رسید. مسجد سلیمانیه، توسط معمار معروف ترک تبار یعنی معمار سنان، که یکی از بزرگترین معماران تاریخ اسلام محسوب می‌شود، طراحی و ساخته شده است. او در ساخت این اثر به یاد ماندنی از مسجدهای استانبول، از معماری اسلامی و بیزانس الهام گرفته است. گنبد بزرگ این مسجد با ارتفاع ۵۳ متر و قطر ۲۶.۵ متر، یکی از بزرگترین گنبدهای جهان است و دور تا دور آن بوسیله چهار مناره بلند احاطه شده که هر کدام از آن‌ها ۵۶ متر ارتفاع دارند. مسجد سلیمانیه علاوه بر زیبایی و شکوه بی‌نظیر، از نظر تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد. سلطان سلیمان اول یکی از موفق‌ ترین سلاطین عثمانی بود و در زمان حکومت او، امپراتوری عثمانی به اوج قدرت خود رسید. این مسجد به عنوان نمادی از قدرت و عظمت امپراتوری عثمانی ساخته شد. اکنون مسجد سلیمانیه یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید از این مسجد به استانبول سفر می‌کنند. امکان بازدید از این مسجد تاریخی از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر فراهم است. این مسجد در روزهای سه شنبه تعطیل است و امکان مراجعه به داخل آن وجود ندارد.

مسجد سلطان احمد؛ شاهکاری معماری اسلامی

مسجد سلطان احمد استانبول که با نام‌هایی دیگری از جمله مسجد کبود و مسجد آبی نیز شناخته می‌شود، از جمله مساجد دیدنی استانبول است که شما می‌ توانید در سفر خود به این شهر تماشایی، از آن بازدید کنید. مسجد آبی یکی از مساجد مهم استانبول است و به دلیل رنگ خاص به کار رفته در طراحی داخلی‌ اش، معروف به مسجد آبی است. این ویژگی موجب شده تا بسیاری از گردشگران برای تماشای فضای این مسجد و عکاسی، به آن مراجعه کنند. این بنا در کنار استادیوم اسب‌سواری بایزید و در مرکز بافت تاریخی استانبول قرار دارد. ساخت این مسجد به سال‌ های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ برمی‌گردد. مسجد آبی یک مجموعه وسیع است و همانند سایر مساجد مهم در سراسر دنیا، از بخش‌های مختلفی همچون مدرسه دینی، بازار (جهت تامین مالی مسجد)، آشپزخانه، کتابخانه و ... تشکیل شده است. این مسجد، که یکی از مشهورترین مسجدهای استانبول است که بخش‌های مختلفی دارد. در فضای مسجد سلطان احمد، یک حیاط بزرگ با درهای متعدد در مرکز مسجد قرار دارد، هم‌چنین حیاط داخلی مسجد آبی استانبول مقداری از سطح زمین بالاتر است. در معماری این مجموعه از سنگ‌ های مرمر و درخشان به عنوان سنگ کف حیاط استفاده شده است. محراب بزرگ این مسجد نیز طراحی منحصر به فردی دارد و از جنس مرمر ساخته شده است. اطراف حیاط توسط دیوار و ایوان‌ هایی پوشیده شده است و گنبدهای زیادی نیز اطراف آن به چشم می‌ خورد. یک فواره بزرگ درست در وسط این حیاط قرار دارد که در گذشته به منظور وضو گرفتن از آن استفاده می‌ شد.

مساجد استانبول

مسجد جامع فاتح؛ مبدا تمدن و فرهنگ در استانبول

مسجد فاتح یکی از مساجد برجسته استانبول است که به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ترکیه شناخته می‌شود. این مسجد در محل کلیسای حواریون واقع شده است. هنوز هم بقایای این کلیسا در محوطه داخلی مسجد قابل مشاهده است. معماری مسجد فاتح ترکیبی از عناصر اصیل ترک و الگوهای اسلامی است که به شکوه و جلال این مسجد افزوده اند. این مسجد، همچون بسیاری از مساجد استانبول، دارای پنجره‌ های با شیشه‌ های رنگی و سقف‌های منقش به نقوش زیبای اسلامی است. لوسترهای نورانی و زیبا سرتاسر سقف این مسجد را پوشانده و جلوه‌ ای چشم‌ نواز به آن بخشیده است. فضای بیرونی مسجد نیز دارای یک حیاط بزرگ و زیباست که برای مراسم‌ های مهم استفاده می‌ شود. علاوه بر این، آرامگاه سلطان محمد فاتح و همسرش نیز در قبرستانی پشت مسجد واقع شده است. بخش اعظمی از مسجد در قرن ۱۸ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، اما برخی اجزا مانند دروازه خروجی، قسمت‌ هایی از حیاط و آرامگاه سلطان محمد دوم و همسرش به قرن ۱۵ باز می‌ گردد. یک افسانه جالب در مورد تاریخچه این مسجد وجود دارد که بر اساس آن، علیرغم دستور ساخت مسجد بر بالای تپه، ارتفاع آن به اندازه کلیسای رسولان نرسیده بود و به همین دلیل دستان معماران این بنا بریده شده بود.

مسجد اورتاکوی؛ اوج هنر معماری در استانبول

مسجد اورتاكوي، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استانبول است و به دلیل معماری زیبا و تاریخی‌اش، یکی از دیدنی‌ های برجسته این شهر محسوب می‌شود. این مسجد در نزدیکی تنگه بسفر واقع شده است. بازدید از این مسجد زمان زیادی نمی‌ برد؛ اما فضای دلپذیر و موقعیت بسیار مناسب برای عکاسی، تجربه‌ای لذت بخش را برای بازدید کنندگان فراهم می‌کند. مسجد اورتاكوي در منطقه بشیكتاش و اطراف ساحل غربی تنگه بسفر واقع شده و به نام رسمی مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید شناخته می‌ شود. این مسجد توسط سلطان عبدالمجید یکم، سی و یکمین پادشاه عثمانی، در سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ ساخته شده است. طراحی زیبا و سفید رنگ مسجد اورتاكوي، به ترتیب از نیکوقوس بالین و سبک نئوباروک برخوردار است. این مسجد چندین بار در دوره‌های مختلف بازسازی شده و هر بار بر زیبایی آن افزوده شده است. آخرین بازسازی مسجد اورتاکوی به سال 2014 مربوط می‌شود. موقعیت مسجد اورتاكوي در نزدیکی تنگه بسفر و وجود پل بغاز در نزدیکی آن، ترکیبی از فضاهای مدرن و سنتی استانبول را به تصویر می‌ کشد.

مساجد معروف استانبول

مسجد قلیچ علی پاشا؛ اصالت و زیبایی در مدرنیته

مسجد قلیج علی پاشا، بخش مهمی از هویت تاریخی مسجدهای استانبول در ترکیه را شکل داده که توسط معمار سنان در سال ۱۵۸۰ به دستور دریاسالار قلیج علی پاشا ساخته شد. این مسجد یکی از آخرین پروژه‌ های معمار سنان بود و به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ های معماری دوره عثمانی محسوب می‌شود. مسجد قلیج علی پاشا در محله کاراکوی استانبول، در نزدیکی برج گالاتا واقع شده و یک مجموعه مذهبی است که شامل مسجد، مدرسه علمیه، مقبره، آبنما و یک حمام عمومی می‌باشد. این مسجد در ساختمانی مستطیل شکل با یک گنبد بزرگ قرار دارد که بر روی چهار ستون مرمر پای فیل قرار گرفته و توسط دو نیم‌گنبد در شرق و غرب احاطه شده است. داخل مسجد با کاشی‌های رنگی و نقاشی‌ های زیبا تزئین شده که جلوه‌ای متمایز به این مسجد افزوده است. شهرت و جذابیت این مسجد موجب شده تا نام مسجد قلیچ علی پاشا همواره در میان مساجد محبوب جهان به چشم بخورد.

 

سخن پایانی
شهر استانبول، در کنار مساجد و دیدنی‌ های تاریخی پر شمار، جاذبه‌ های توریستی متعددی را نیز در دل خود جای داده است. تمامی این موارد استانبول را به یکی از قطب‌ های گردشگری جهان مبدل کرده است. شما نیز می‌ توانید با سفر به استانبول یک خاطره فراموش‌ نشدنی را برای خود به جای بگذارید. برای این منظور تنها کافی است به سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط هواپیمای خود را با قیمت مناسبی تهیه کنید.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا