طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک

ترکیه کشوری با تاریخ کهن و زندگی مدرن می‌باشد که به مرکز قهوه در دنیا معروف است. جاذبه‌های گردشگری ترکیه این کشور را به قطبی مهم برای دوستداران سفر و گردشگری تبدیل کرده است. با این حال چه به کشور ترکیه سفر کرده باشید یا خیر، در هر دو حالت آوازه طعم دلچسب قهوه ترک به گوشتان خورده است. قهوه، یکی ازسوغاتی‌ های خوب ترکیه است. شاید بتوانید در سراسر دنیا قهوه‌ی ترکیه را پیدا کنید و بخرید اما در هیچ کجا جز ترکیه نمی‌ توان طعم واقعی قهوه ترک را تجربه کرد. چرا که سرو کردن و دم کردن درست قهوه روی طعم آن بسیار تاثیر گذار است.

وب سایت رویای ترکیه به شما می‌ آموزد با درست کردن یک قهوه ترک عالی، سنت و فرهنگ ترکیه را به خانه بیاورید. قهوه‌ های با کیفیت ترک را می‌ توانید در فروشگاه‌ های داخل کشور هم پیدا کنید اما اگر قصد خرید تور ترکیه و سفر به این کشور را دارید فراموش نکنید که به هنگام بازگشت، قهوه تازه ترک را از ترکیه سوغات بیاورید.

در ادامه با چگونگی سرو و درست کردن قهوه بی‌نظیر ترکی آشنا خواهید شد. قبل از اینکه برای درست کردن قهوه ترک آماده شوید. بهتر است بیشتر از سنت درست کردن قهوه ترک بدانید، چرا که درست کردن قهوه ترک با دانستن سنت آن شروع می شود.

تهیه قهوه ترک

سرو قهوه در ترکیه

اگر مهمان خانه بومیان در ترکیه شوید اولین چیزی که به شما تعارف می‌شود، یک فنجان قهوه است. بهتر است نوشیدن این قهوه اصیل را رد نکنید و شانس چشیدن طعم واقعی قهوه ترک را از دست ندهید. اگر بخت با شما یار باشد، درباره‌ نوع قهوه از شما سوال خواهد شد و شما می‌ توانید میزان شیرینی قهوه خود را مشخص کنید. اگر این سوال را با کلمه‌ی " ساده " پاسخ دهید یعنی بدون شکر میل می‌ کنید. اگر بگویید قهوه "آز شکر" یعنی قهوه کم شکر با ۱ الی ۲ قاشق چای خوری شکر میل می‌ کنید و اگر بگویید "شکری" همانطور که از نامش پیداست یعنی قهوه با شکر زیاد یعنی ۳ الی ۴ قاشق چای خوری می‌ خواهید. برای آشنایی با کلمات کاربردی زبان ترکی استانبولی می‌ توانید به صفحه کلمات پر کاربرد ترکی استانبولی در رویای ترکیه رجوع کنید.

قهوه ترک چه در کافه‌ های مشهور استانبول و کافه‌ های نزدیک به اماکن دیدنی معروف ترکیه و چه در منزل اهالی محلی ترکیه همراه با آب سرو می‌شود. به این معنا که قبل از نوشیدن قهوه‌، باید یک جرعه آب سرد بنوشید. نوشیدن یک جرعه آب قبل از قهوه، به شما اجازه می‌دهد تا مزه خالص و ناب قهوه ترک را کاملا حس کنید. بیشتر مردم ترکیه قهوه را همراه با باقلوای خوشمزه ترکیه، شکلات و یا شیرینی نوش جان می‌ کنند.

جالب است بدانید که در ترکیه هم همانند ایران، فنجان قهوه به نشانه احترام اول از همه به مسن‌ ترین مهمان داخل اتاق تعارف می‌ شود و رعایت نکردن این موضوع نشان دهنده بی‌ توجهی فرد به بزرگتر ها است. 

به این دلیل که طعم قهوه ترک بسیار گیرا تر از قهوه‌ های آماده دیگر موجود در بازار است، معمولا نوشیدن بیشتر از یک فنجان آن مرسوم نیست.

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

فیلم طرز تهیه قهوه ترک 

 

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک

چیزهایی که برای درست کردن یک فنجان قهوه عالی به سبک ترک‌ ها نیاز دارید به این صورت می‌ باشند: یک قوری قهوه جوش ترکی (جذوه)، شکر، قهوه ترک و یا پودر قهوه ترک. اگر دانه‌ های قهوه را خریداری کرده‌ اید، باید آن را برشته کرده و کاملا به صورت یک دست پودر کنید.

مرحله اول

به اندازه‌ ای که می‌ خواهید آب سرد در نظر بگیرید که بهتر است برای هر نفر یک فنجان باشد.

مرحله دوم

قهوه جوشِ پر از آب را روی اجاق گاز قرار دهید و حرارت گاز را ملایم رو به بالا زیاد کنید، فقط تا زمانی که آب به جوش آید.

 

تهیه قهوه ترک

مرحله سوم

زیر گاز را ملایم تنظیم کنید و به ازای هر فنجان ۱ تا ۲ قاشق چایخوری پر و یا ۱ قاشق غذا خوری قهوه ترک اضافه کنید. پس از اضافه کردن قهوه آن را هم نزنید، اجازه بدهید تا قهوه خود در آب پخش و در سطح آب شناور شود، هم زدن آن در این مرحله ممکن است باعث گلوله گلوله شدن قهوه در آب شود.

 

تهیه قهوه ترک

مرحله چهارم

بعد از ۱ تا ۲ دقیقه در صورت تمایل به قهوه خود شکر اضافه کنید اما آن را هم نزنید، در عوض کمی حرارت گاز را بیشتر کنید تا شکر به خوبی حل شود. ۳ تا ۴ دقیقه قهوه را با این حرارت رها کنید.

 

تهیه قهوه ترک

مرحله پنجم

بعد از اینکه قهوه کمی حرارت دید و آب به اندازه کافی گرم شد، شکر حل می‌ شود. حالا با قاشق چند بار قهوه را هم بزنید و سپس حرارت گاز را کم کنید. قاشق خود را از قهوه جوش خارج کنید تا به قهوه اجازه دهید کف‌دار شود. بعد از چند دقیقه کف روی قهوه را خواهد گرفت.

مرحله ششم

زمانی که اولین حباب را روی کف قهوه خود دیدید، حرارت را باز کمتر کنید و یا قهوه‌ جوش خود را از حرارت مستقیم دور کنید. فراموش نکنید که قهوه نباید زیاد جوش بخورد. حباب‌ های ریز روی کف قهوه کافی می‌ باشد.

 

 

مرحله هفتم

در این مرحله نباید چشم از قهوه بردارید. نگذارید قهوه به سرعت بجوشد و حرارت آن به قدری بالا برود که شروع به تند جوشیدن کند. بهتر است بدانید اگر قهوه سریع بجوشد، کف و طعم ناب آن را از دست خواهید داد.

نکته مهم درست کردن قهوه ترک خوب در این است که هرگز نگذارید قهوه با سرعت بجوشد، هر قدر غلظت کف قهوه شما بیشتر باشد طعم بهتری خواهد داشت.

همچنین اگر حرارت قهوه زیاد شد و یا سر رفت، زیر گاز را خاموش کنید و یا قهوه‌ جوش را از روی گاز بردارید.

مرحله آخر تهیه قهوه ترک

بعد از اینکه کف روی قهوه بالا آمد به آرامی کف قهوه را با قاشق بردارید و داخل فنجان قهوه‌ خوری بریزید. دقت کنید که همه فنجان‌ ها به یک اندازه کف داشته باشند.

 

در مرحله نهم دوباره قهوه‌ جوش را روی حرارت قرار دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه دیگر روی گاز بجوشد. و در نهایت فنجان خود را با قهوه پر کنید.

قهوه ترک 

قهوه ترک آماده

برای دانستن فوت و فن‌ های بیشتر چگونگی دم کردن یک قهوه‌ ی ناب ترک، از مطلب طرز تهیه قهوه ترک نیز دیدن کنید.

در سفر با تور ارزان ترکیه، برای دوستان و بستگان خود بهترین قهوه ترکیه را به سوغات آورید و در کافه‌ ها و رستوران‌ های برتر استانبول، قهوه‌ ای دلچسب نوش جان کنید.

نظرات کاربران
دیدگاه
  • Handa ۱۴۰۰/۰۸/۱۱

    بسیار عالی من عاشق قهوه استم و من آرزو دارم در ترکیه زندگی کنم و زیاد ترکیه را خوش دارم اما در اصل در آمریکا زنده گی میکنم و از افغانستان استم ولی قهوه ترک را زیاد خوش دارم اما نمی فهمم چی رقم‌ آماده میشود تشکر بسیار زیاد از رهنمایی شما ممنون.

    ۰
    ۳
    • مهران  ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

      بسیار خوش هستی اما خودت

  • مهسا ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

    سلام من عاشق قهوه ترک هستم. توضیحات کامل و جالبی بود. هوس کردم برم دوباره قهوه درست کنم. :))))

    ۰
    ۳
  • افشار ۱۴۰۰/۰۷/۳۰

    کسی هم نداریم واسمون قهوه سوغات بیاره 😢😢😢

    ۲
    ۰
    • ویولا  ۱۴۰۰/۱۲/۲۴

      دوست عزیز من الان ترکیه زندگی می کنم و اینجا قهوه های MEHMET EFENDİ مشهور هستند. انصافا طعم خوبی هم داره و تو فروشگاه ها معمولا پیدا میشه. زمانی هم که ایران بودم همیشه از قهوه ست که زیر پر کالج هست خرید می کردم. از قهوه فروشی های خیلی قدیم تهرانه.خوبیش این بود که سایت هم داشت و میشد سفارش آنلاین هم بدیم. طعمش هم به نظرم با قهوه های ترکیه خیلی تفاوت نداشت.

  • Mohammadreza ۱۴۰۰/۰۲/۱۴

    Salam azizan Khaste nabashid Hamin emrooz tu un jade ab pari be samte balade budim Harche az zibai begam kam bud fogholade bud vaghean iran kheili zibaat

    ۳
    ۰
  • بهار ۱۳۹۶/۰۸/۰۷

    بسیار عالی و زیبا

    ۰
    ۲
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا