پرچم ترکیه

پرچم ترکیه

معنی پرچم ترکیه

پرچم کشور ترکیه همانند هر پرچم دیگری دارای معنا و حقایقی است که دانستن آن می‌ تواند برای مسافران و دوستداران کشور ترکیه جالب باشد. پرچم کشور ترکیه به مانند خود کشور ترکیه دارای تاریخچه‌ ای غنی می‌ باشد که اغلب مربوط به دوران عثمانی است. در این مطلب به سراغ حقایقی در مورد پرچم ترکیه رفته‌ ایم. با ما همراه باشید.

پرچم عثمانی

اولین حقیقت جالب درباره پرچم ترکیه که باید به آن اشاره کنیم، ستاره این پرچم سرخ رنگ است. ستاره پرچم در زمان امپراطوری سابق عثمانی هشت پر بوده که به پیروزی‌ های این دولت اشاره داشته است. در سال ۱۸۴۴ پس از یک تصمیم‌ گیری، ستاره هشت پر پرچم ترکیه به ستاره پنج پر تبدیل شد. گفته می‌شود ستاره پنج پر نمادی از انسان‌ ها است.

پرچم ترکیه

نماد های پرچم ترکیه

گفته می‌شود ستاره و هلال در پرچم ترکیه از قبل از میلاد و در دوران پادشاهی در قسطنطنیه توسعه و رواج یافت. بعد از این دوران ستاره و هلال به یکی از نماد های مهم و شناخته شده در دین اسلام تبدیل شد. به طوری که نماد ستاره و هلال حتی در مساجد و مکان‌ های مذهبی نیز دیده می‌ شد. این نماد در میان حاکمان امپراطوری عثمانی نیز محبوب بود به حدی که در پرچم کشور های متعلق به عثمانی مانند تونس، الجزایر، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان، سنگاپور، مالزی و لیبی نیز ظاهر شد. ستاره و هلال هنوز هم در پرچم اغلب این کشور ها وجود دارد که یادگار امپراطوری عثمانی می‌ باشد.

ماه و ستاره در پرچم ترکیه

مبدا ماه و ستاره در پرچم ترکیه را باید در قبل از اسلام جستجو کرد. این ماه و ستاره در پرچم ترکیه مربوط به دوران امپراطوری اشکانیان در ایران است که از این نماد به وفور بر روی تاج شاهان استفاده می‌شد. با کمی دقت و بررسی می‌توان این نماد در پرچم ترکیه را در آثار و منابع باستانی دیگری نیز مشاهده کرد. 
با توجه به اینکه حاکمان عثمانی خود را خلیفه مسلمانان می‌ دانستند و از طرفی اروپاییان پرچم اسلام را با ماه و ستاره می‌ شناختند این طرح و نماد اسلامی در پرچم آن دوران وارد شد. هنوز نیز از این طرح و نماد اسلامی در بسیار از پرچم‌ ها استفاده می‌ شود از جمله می‌ توان به پرچم هلال‌ احمر ایران اشاره کرد که بی‌ تاثیر از پرچم اسلام و ترکیه نیست.

پرچم ترکیه

افسانه ها در مورد پرچم ترکیه

در مورد پرچم‌ ترکیه افسانه‌ های بسیاری وجود دارد. یکی از افسانه‌ ها در مورد پرچم ترکیه اینگونه است که در زمان عثمانی و در نبرد کوزوو و ترکیه در سال ۱۴۴۸ یعنی درست زمانی که عثمانیان بر نیرو های مسیحی غلبه کردند و آنها را شکست دادند افسانه‌ ای در مورد پرچم عثمانیان رواج یافت که وقتی بر کوزوو پیروز شدند، ماه و ستاره در خون‌ های آنها دیده شد. 
افسانه دیگری در مورد پرچم ترکیه وجود دارد که می‌ گوید در زمان پادشاه اول عثمانی، پادشاه خوابی می‌بیند که در آن هلال و ستاره‌ از سینه قدی (قاضی دادگاه شریعت) که می‌ خواست با دخترش ازدواج کند، بیرون آمده و سپس به سینه او فرود آمده است. که در نتیجه آن درخت شگفت‌ انگیزی به وجود آمده و شاخه و برگ‌ های عظیمش تمام جهان را با سایه‌ اش پوشانده بوده است.

پرچم ترکیه به چه معناست

بعد از فتوحات بسیار گسترده امپراطوری عثمانی به ویژه در زمان پادشاهی اول عثمانی و بعد از سقوط قسطنطنیه، پادشاه نماد شهر بیزانس یا همان قسطنطینه یا استانبول امروزی را برای رویایی که در مورد پادشاهی خود داشت برگزید. پادشاه عثمانی همواره اعتقاد داشت که این پرچم نمادی از خوش‌ یمنی برای امپراطوری او دارد.

پرچم ترکیه

باورهای مردم در مورد پرچم ترکیه

مردم ترکیه بر این باورند که زمینه‌ ی هیچ پرچمی نمی‌ تواند به رنگ سرخ باشد مگر اینکه خونی از آنها در نبرد ها و جنگ‌ های مختلف ریخته شده باشد. این باور برای جنگی است که بین ترکیه و یونان در سال ۱۹۲۰ در گرفت و خون بسیاری از مردم ترکیه ریخته شد. نماد های به کار رفته در پرچم ترکیه را می‌ توان بخشی از باور های مردم دانست. براساس باور مردم ترکیه ماه در پرچم کشورشان نمادی از پیامبر اسلام می‌ باشد و ستاره‌ پنج پر نمادی از پنج ستون دین اسلام است.

پرچم ترکیه

پرچم امروزی ترکیه

پرچم ملی فعلی ترکیه از نسخه عثمانی قرض گرفته شده است. تنها تفاوت آن در ابعاد و اندازه‌ های ستاره و ماه می‌ باشد که این اندازه‌ ها دقیق و استاندارد شدند. ابعاد و اندازه‌ ها بر اساس قانونی در سال ۱۹۳۶ مشخص و تعیین شدند.

نماد اسلام در پرچم ترکیه

اگر چه به طور گسترده‌ ای اعتقاد بر این است که هلال و ماه نماد اسلام است، اما ریشه‌ های این نماد ها به قبل از اسلام بر می‌ گردد و اعتقاد بر این است که افرادی از آسیای مرکزی و سیبری باز می‌ گردند که الهه‌ های خورشید، ماه و آسمان را پرستش می‌ کردند و از این نماد های آسمانی استفاده می‌ کردند.

پرچم ترکیه

الهه ماه در پرچم ترکیه

در برخی افسانه‌ها شهر یونانی بیزانس سکه‌ ای با نشان ماه و ستاره در سده چهارم پیش از میلاد ضرب نمود که به عنوان نشان رسمی و دولتی بر روی پرچمشان استفاده می‌ نمودند. بر پایه افسانه‌ ها این به افتخار الهه ماه که شهرشان را از یورش دشمن در ۳۳۹ تا ۳۴۰ پیش از میلاد رهانید، بود. ماه و ستاره تا هشت قرن توسط شهر یونانی بیزانس مورد استفاده قرار می‌ گرفت تا اینکه بوسیله بیزانسی‌ ها پرچم قسطنطنیه گشت.

نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا