زیباترین مساجد استانبول

زیباترین مساجد استانبول

مساجد استانبول از اماکن دیدنی مهم و زیبای ترکیه محسوب می‌شوند، در واقع استانبول به داشتن مساجد و معماری عثمانی در دنیا مشهور است. استانبول تا سال 1453 پایتخت امپراطوری عثمانی بوده و جالب است بدانید که پیش از آن هم در دوره کنستانتینوپل به همراه روم به عنوان پایتخت یونان انتخاب شده بود. استانبول تنها شهر دنیاست که بین دو قاره، آسیا و اروپا، قرار گرفته است. علاوه بر این، استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه نیز می‌باشد و در آن بیش از 3000 مسجد بنا شده که در این بین شش مسجد از بایدهای سفر با تور ترکیه محسوب می‌شود. بازدید از این شش مسجد دیدنی و البته تاریخی جاذبه توریستی مهم استانبول محسوب می‌شوند. اما دلیل این همه شهرت و محبوبیت چیست؟ در واقع مساجد استانبول نظیر مسجد ایاصوفیه امضای فرهنگی و معماری تاریخ استانبول است و مساجد استانبول در ترکیه نقشی فراتر از مکانی برای عبادت دارند.

پرواز تبریز استانبول 

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه به گنبد بزرگ خود مشهور است و تاریخ استانبول در آن نهفته است. ایاصوفیه در سال 360 به عنوان کلیسای بزرگ ساخته شد و در طی سالها دستخوش تغییراتی شد تا در تاریخ 1453 به دستور سلطان عثمانی به مسجد تبدیل و تا تاریخ 1931 مسجد باقی ماند. در سال 1931 به دلیل معماری غنی و تاریخی و تاریخ نهفته در بنا، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد. جالب است بدانید که ایاصوفیه تقریبا به مدت 1000 سال بزرگترین کلیسای جهان بود.
این کلیسا که در ابتدا به عنوان کلیسای ایلخانی یونانی ساخته شد، بزرگترین کلیسای جامع آن زمان بود. این تا زمانی بود که پایتخت امپراتوری بیزانس توسط عثمانی‌ها تسخیر شد. سپس استانبول به بزرگترین شهر امپراتوری عثمانی مسلمان تبدیل شد. در نتیجه، کلیسای جامع به یکی از مساجد برجسته استانبول با چهار مناره تبدیل شد تا آیین امپراتوری را منعکس کند. این اولین ساختمان مذهبی بود که حاوی عناصر بیزانسی بود.
با وجود اینکه ایاصوفیه دیگر به عنوان یک مسجد محسوب نمی‌شود اما قبل از اینکه به موزه تبدیل شود، یک مسجد بوده است، بنابراین شما هنوز هم می‌توانید تمام بخش‌های مسجد و همچنین بسیاری از آثار هنری و اسلامی داخل آن را ببینید. با این وجود، موزه ایاصوفیه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های جهان است و جای تعجب نیست که این سنگ بنای معماری هشتمین عجایب جهان در نظر گرفته شود. به دلیل این ارزش تاریخی، به راحتی می‌توانید لمس فرهنگ‌های مختلف را در این مسجد شگفت انگیز ببینید. باید در نظر داشته باشید که با حکمی که در 22 جولای 2020 معرفی شد، ایاصوفیه دوباره از وضعیت موزه به مسجد تبدیل شد. اگرچه هنوز به روی گردشگران باز است، اما برای بازدید از مسجد ایاصوفیه باید لباس مساجد را رعایت کنید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول

مسجد سلطان احمد که نه تنها مشهورترین مسجد در استانبول بلکه در کل کشور است، هنوز هم هر ماه هزاران بازدید کننده از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.
مسجدی زیبا از قرن 17 ام که درست روبروی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و به دلیل کاشی‌کاری‌ها و سرامیک‌های زیبای آبی رنگ در دیوارهای داخلی مسجد به نام مسجد آبی مشهور است. مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی از مساجد دیگر استانبول متمایز است و این تفاوت در تعداد مناره‌های آن است، درحالیکه دیگر مساجد ترکیه تنها دارای 4 الی 2 مناره هستند مسجد آبی دارای 6 مناره است. ساخت مسجد آبی از سال 1609 شروع شد و تا سال 1616 در دوره پادشاهی سلطان احمد به طول انجامید و آخرین مسجد ساخته شده در دوره عثمانی است.
سلطان احمد مسجد بزرگ دوره کلاسیک است. احمد اول پس از شکست در نبرد با ایرانیان، این مسجد دوست داشتنی را در کنار ایاصوفیه ساخت تا دوباره قدرت خود را حفظ کند. همچنین نزدیک کاخ توپکاپی است. یکی از مساجد متعددی که در خط افق شهر تعبیه شده است، اوج دو قرن معماری عثمانی است.
سلطان احمد برای اینکه به خاطر ساختن مسجدی که رقیب مسجد اول است متهم به استکبار نشود، هزینه یک مناره اضافی در مکه را پرداخت کرد. این مسجد به گونه‌ای ساخته شده است که سلطان هنگام ورود به مسجد باید سر خود را پایین بیاورد. این مسجد و محله آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مسجد عظیم توسط شاگرد معمار ارشد دوره عثمانی مصطفی آقا ساخته شده است. فضای داخلی با 20000 کاشی ایزنیک به رنگ‌های سفید، سبز و آبی تزئین شده است. کاشی‌های آبی این مسجد دلیل نامگذاری آن به مسجد آبی است.

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان سلیمان یا سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول و یکی از معروف‌ترین اماکن دیدنی استانبول است. مسجد سلیمانیه، این شاهکار معماری تاریخی در قرن 16 ام توسط معمار معروف و توانمند عثمانی، معمار سنان ساخته شد. مسجد سلیمانیه به نام بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پادشاه عثمانی، پادشاه سلیمان نام گذاری شد و مسجدی زیبا از مناره‌های بلند با معماری عثمانی و گنبدی بزرگ با معماری بیزانس کلیسای ایاصوفیا بنا شده است. مسجد سلیمانیه مسجدی بزرگ با 4 مناره است و مقبره سلطان سلیمان، خرم همسر ایشان و معمار سنان هر سه در این مسجد قرار دارند.
دارای یک حیاط بسیار بزرگ در ورودی با یک آبنما در مرکز آن است. هنگام قدم زدن به سمت ورودی این حیاط، نمای بیرونی شگفت انگیزی را مشاهده می‌کنید که با سنگ مرمر، گرانیت و پورفیری ساخته شده است. هنگامی که وارد آن می‌شوید، مانند هر مسجد امپراتوری دیگری شگفت زده خواهید شد. گنبد اصلی، تزئینات روی دیوارها، طرح کروی، کتیبه‌های مذهبی و چلچراغ بزرگ کم‌آویز همه آنها مسجد را باشکوه و جذاب می‌کنند.

مسجد سلطان

مسجد رستم پاشا در ترکیه

مسجد رستم پاشا استانبول در بین سال‌های 1561 الی 1563 ساخته شده و نمونه‌ای مهم و شناخته شده از سرامیک کاری ایزنیک در استانبول است. در واقع سرامیک کاری ایزنیک امضای معماری و تزئین عثمانی می‌باشد و بازگوی سیاست، تاریخ و داستان‌های دوره سلاطین عثمانی است. در اینجا از تعداد زیادی کاشی ازنیک استفاده می‌شود، به طوری که در هیچ مسجدی به اندازه مسجد رستم پاشا از این کاشی‌ها استفاده نمی‌شود. این کاشی‌ها بیش از 80 طرح مختلف برای بخش‌های مختلف داخلی دارند. مسجد رستم پاشا به نام رستم پاشا فرد سیاستمدار و وزیر دولت سلطان سلیمان است که ثروت خود را وقف ساخت ساختمان، مساجد و مراکز خیریه کرد.
ویژگی اصلی آن که آن را از دیگر مساجد قدیمی استانبول متمایز می‌کند این است که بالای سطح خیابان و بالای مجموعه‌ای از مغازه‌ها ساخته شده است. این مغازه‌ها از نظر فیزیکی و مالی از مسجد حمایت می‌کردند.

مسجد رستم پاشا

مسجد مهرماه سلطان استانبول

در استانبول دو مسجد محرمه سلطان وجود دارد. اگرچه ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما دانستن داستان شگفت انگیز آن، این سردرگمی را برطرف می‌کند.این دو مسجد توسط معمار اعظم عثمانی، معمار سنان، به درخواست دختر سلطان سلیمان، مهریماه سلطان ساخته شده است. مسجد در اسکودار Uskudar بر روی یک تپه بلند ساخته شده است در حالی که در ادیرنیکاپی Edirnekapi در مکانی نسبتا ناشناخته ساخته شده است. یکی از زیباترین مساجد محله اسکودار که بیش از هر ساختمان دیگری خودنمایی می‌کند، مسجد جامع مهرماه سلطان است که با نام مسجد اسکله هم شناخته می‌شود. جالب اینجاست که مهر و ماه در فارسی به معنای خورشید و ماه است. معمار سنان با علم به این امر، مساجد را در مکان‌هایی بنا کرد که هر سال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، وقتی خورشید از مناره‌های مسجد در اسکدار طلوع می‌کند، ماه مستقیماً بالای گنبد مسجد مهرماه سلطان در ادیرنکاپی غروب می‌کند. دختر سلطان سلیمان، میهری ماه سلطان عاشق مشهورترین معمار دوره عثمانی یعنی معمار سینان بوده است از این رو این مسجد در مقایسه با مساجد سلطنتی آن زمان داستانی مخصوص به خود دارد. اگرچه معمار سینان عاشق مهرماه سلطان شد، اما نتوانست با او ازدواج کند و طبق شایعات او می‌خواست عشق خود را با این دو مجتمع برجسته و مساجد بیان کند.جدای از این داستان شگفت‌انگیز، مساجد نیز باشکوه هستند، زیرا نمونه‌هایی از کارهای قبلی معمار سینان هستند. مسجد میهریمه سلطان در اوسکودار کوچکتر است. دارای یک گنبد اصلی بزرگ مانند اکثر آثار سینان و 3 نیمه گنبد است. مناره‌های نازک، کتب مقدس اسلامی مختلف و طراحی داخلی عالی آن قطعاً خودنمایی می‌کند. مسجد محریمه سلطان در ادیرنکاپی مسجد بزرگتر و دارای حیاط است. دور تا دور این حیاط را راهروهایی نیمه باز با آبنمایی در وسط آن فرا گرفته است. داخل آن بیشتر تزئین شده و مدرن است که ناشی از مرمت است.

مسجد مهرماه سلطان

مسجد جدید استانبول یا مسجد ینی جامی

مسجد جدید استانبول به دستور سلطان صفیه، همسر سلطان مراد سوم ساخته شد. برخلاف نام این مسجد، مسجد جدید یکی از مساجد قدیمی تاریخی استانبول است که تاریخ ساخت آن از سال 1597 آغاز شد و به دلیل مسائل سیاسی ساخت آن نیمه کاره رها شد.بنای ساخته شده ویران شد و به دلیل آتش سوزی رخ داده در سال 1660 به شدت آسیب دید. سال‌ها بعد معمار سلطنتی، معمار توانمند و مشهور مصطفی آقا پیشنهاد اتمام بنای مسجد را داد و در آخر در سال 1663 ساخت بنا به اتمام رسید و امروزه مسجد جدید یکی از مساجد مشهور استانبول و نمونه‌ای مشهور از سرامیک کاری ایزنیک عثمانی است، البته نمونه عالی از سرامیک‌های ایزنیک را می‌توان در مسجد رستم پاشا هم دید.
از نظر ارزش و زیبایی شناختی، این مسجد یکی از بهترین مساجد تاریخی استانبول است. این ساختمان بزرگ از بیرون زیبا به نظر می‌رسد، به خصوص با نور زردی که پس از غروب خورشید در اطراف آن روشن می‌شود. 66 گنبد و نیمه گنبد آن به همراه 2 مناره آن از بقیه شهر متمایز است. از آنجایی که این مسجد شاهنشاهی است، به صورت مجتمع ساخته شده است که شامل دبستان و بازار ادویه نیز می‌باشد.
داخل مسجد خیره کننده است زیرا نور طبیعی که توسط پنجره‌های بیشمار آن فراهم می‌شود باعث شده است تا هر اثر هنری روی دیوارها به وضوح نمایان شود. کاشی‌های ایزنیک با رنگ‌های مختلف منظره‌ای رنگارنگ ایجاد می‌کنند در حالی که صفحات خوشنویسی اسلامی در میان دیوارهای داخلی آن خودنمایی می‌کنند. وقتی همه این‌ها را در نظر بگیرید، مسجد جدید قطعاً جزء کلاسیک‌های استانبول است.

مسجد ینی جامی استانبول


نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا