در ترکیه چی بپوشم؟

در ترکیه چی بپوشم؟

برای سفر با تور ترکیه چه لباسی با خود ببریم و چه لباسی بپوشیم؟

اگر شما هم عازم کشور زیبای ترکیه هستید و نمی‌دانید در طول بازدید از شهرهای ترکیه چه لباسی بپوشید اطلاعات خود را با راهنمای پوشش برای سفر به ترکیه کامل کنید. تنوع اماکن دیدنی و جذابی که در ترکیه وجود دارد از سواحل زیبای آنتالیا گرفته تا دیدنی‌ترین مساجد استانبول، شهرهای تاریخی ترکیه و مراکز خرید استانبول باعث شده تا نوع پوشش در هر مکانی کمی متفاوت و البته متناسب به نوع مکان باشد. لازم به ذکر است که شما در ترکیه هر لباسی می‌توانید بپوشید و در انتخاب نوع پوشش خود تا حد زیادی آزاد هستید، اما همانطور که می‌دانید لازمه داشتن سفری آرام و خوب در کشورهای خارجی، داشتن پوششی مناسب افراد محلی آن کشور است.

نوع پوشش در ترکیه

راهنمای پوشش در شهرهای ترکیه

در شهرهای ترکیه، پوشیدن شلوارک و تیشرت در فصل تابستان نشانه گردشگران است. از آنجا که شما یک توریست خارجی هستید، آزاد هستید تا راحت باشید و در سطح شهر با شلوارک و تی شرت بگردید، اما فراموش نکنید که برای ورود و بازدید از مساجد ترکیه قانون اینطور نمی‌ماند! فرقی نمی‌کند تابستان باشد و یا زمستان برای بازدید از مساجد ترکیه زنان می‌بایست لباسی بلند (دامن و یا شلوار بلند) با لباس آستین بلند و روسری باشند و مردان نیز اجازه ورود با شلوارک را ندارند، حتما باید شلوار بلند و بلوز (آستین کوتاه و یا بلند) بر تن داشته باشند. علاوه بر این، جوراب را فراموش نکنید، برای راه رفتن بر روی فرش‌ها حتما جوراب بپوشید تا از راه رفتن خسته نشوید. برای صرف غذا در رستوران و هتل‌ها نیز مردم ترکیه لباسی غیر رسمی و معمولی اما مرتب بر تن دارند، شما هم می‌توانید با هر لباس راحت اما مرتبی برای صرف غذا به لابی هتل و یا رستوران‌های خوب شهر بروید.

راهنمای پوشش در سواحل ترکیه

در سواحل ترکیه همه محدودیت‌های پوشش کنار گذاشته می‌شود و می‌توانید در ساحل ترکیه زیر آفتاب درخشان هر لباسی بر تن کنید. تمامی افراد، چه توریست خارجی و چه افراد محلی ترکیه همگی در کنار ساحل اجازه دارند مایو بپوشند اما مانند هر شهر و یا کشور دیگری، به محض دور شدن از ساحل باید پوشش نرمال و شهری خود را بر تن کنند.

راهنمای پوشش در کروز

هنگام شرکت در کروز آبی ترکیه، مانند سواحل ترکیه آزاد هستید تا لباسی از تاپ و تیشرت گرفته تا مایو بپوشید اما توجه کنید که بسته بندی وسایل در کروزهای آبی به صورت خیلی فشرده انجام می‌شود، از این رو از بردن وسایل شکننده و اجسام خیلی سخت خودداری کنید.

پوشش زنان در ترکیه

شش توصیه برای پوشش زنان در ترکیه

1. زنان و دختران زیبای ترک بعد از ظهرها، مرتب و شیک لباس می‌پوشند، اما لباس انتخابی آنها معمولا لباسی یقه بسته و آستین‌دار است. حتی در رستوران‌های هتل‌های 5 ستاره هم خواهید دید که روسری نازکی بر روی شانه‌های خود به همراه دارند.
2. در شهرهای کوچک ترکیه، زنان زیبا روی ترک بیشتر تمایل دارند لباس‌های مدرن و شیک با دامن‌های تیره بپوشند. توصیه می‌کنیم در چمدان خود لباس‌های آستین بلند و شلوار کتان بلند همرا شما باشد زیرا به شما کمک می‌کند تا در طول سفر به شهرهای اطراف ترکیه پوست خود را در برابر آفتاب محافظت کنید.
3. هر چند که شما یک توریست هستید و می‌توانید لباس‌های مورد علاقه خود را بپوشید، اما اگر کمی رعایت شهرهای مذهبی ترکیه را بکنید، آنها صمیمانه‌تر و خوش‌روتر برخورد خواهند کرد.
4. به شما توصیه می‌کنیم شلوارک و شلوار تنگ را تنها در کنار سواحل ترکیه بر تن کنید، اگر قصد جلب توجه دیگران را ندارید از پوشیدن این نوع پوشش در مرکز شهر خودداری کنید.
5. اگر قصد بازدید از مساجد ترکیه یا مراکز مذهبی دیگر را دارید، حتما لباسی پوشیده بر تن داشته باشید باید شانه‌ها و پاهایتان پوشیده باشد.
6. داشتن یک شال بر روی شانه‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

پوشش زنان در ترکیه

لباس مناسب برای سفر به ترکیه در بهار و پاییز

در فصل بهار (از ماه آوریل تا ماه می) و در فصل پاییز (از اکتبر تا نوامبر) ترکیه فصول بارانی را می‌گذراند و در عین حال که در طول روز هوا معتدل (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) خواهد بود، ممکن است شب‌ها هوا بسیار سرد شود. از این رو، در این دو فصل گول روزهای عالی ترکیه را نخورید و حتما یک ژاکت گرم یا بارانی به همراه داشته باشید. در مناطق شرقی و شمال شرقی ترکیه، هوا سردتر و زمستانی‌تر است، پس اگر به شهرهای شرقی و شمال شرقی ترکیه سفر می‌کنید برای آب و هوای سرد و زمستانی آماده باشید و لباس گرم ببرید، اما اگر به شهرهای جنوب شرقی ترکیه سفر می‌کنید، در این مناطق هوا خیلی سرد نیست و ممکن است تنها بارانی شود. از این رو، لباسی متناسب با آب و هوایی معتدل به همراه بردارید.

لباس مناسب برای سفر به استانبول در تابستان

در تابستان (از ماه ژوئن تا ماه سپتامبر) اولین وسایلی که باید بردارید: لباس‌های سبک و خنک، لوسیون ضد آفتاب، عینک دودی و البته یک لباس پوشیده برای شب‌های خنک ترکیه. در شهرهای شرق ترکیه و البته در نواحی سواحلی دریای سیاه ممکن است هوا بارانی شود، اما این باران سفر شما را مختل نخواهد کرد اما نباید در شهرهای جنوب شرقی انتظار باران را داشته باشید، به جای آن، خود را آماده هوای واقعا تابستانی و گرم کنید.

لباس مناسب برای سفر به استانبول در زمستان

در طول فصل زمستان (از ماه دسامبر تا مارس) ترکیه روزهای بارانی و بعضا سردی خواهد داشت. اگر چه در برخی روزها هوا آفتابی است، اما به طور کلی هوا زمستانی و سرد است. از این رو، لباس پشمی گرم و ژاکت بارانی باید در لیست وسایل ضروری سفر به ترکیه قرار گیرد. به طور کلی، در امتداد ساحل و در ساحل مدیترانه هوا اغلب بارانی و در شهرهای جنوب شرقی آب و هوا گرم‌تر خواهد بود.

 

وسایل مهم برای سفر به ترکیه

برای سفر به ترکیه با خود چه وسایلی برداریم؟

1. به یاد داشته باشید که برای نوشیدن آب و حتی مسواک زدن از شیر آب استفاده نکنید، در طول سفر به ترکیه یک بطری خوب برای آب تصفیه شده به همراه داشته باشید.
2. برای گشت و گذار در شهر یک کیف کوچک را انتخاب کنید، راحت‌ترین کوله پشتی و یا کیف دستی خود را بردارید.
3. حتما اطلاعات تماس خود را در پشت قاب گوشی و یا دیگر وسایل ضروری خود بگذارید تا در صورت گم کردن هر یک از آنها امید پیدا شدنش را نیز داشته باشید.
4. شارژر و تبدیل شارژر را فراموش نکنید.
5. سعی کنید در طول سفر به ترکیه یا هر کشور و شهر دیگری کوله پشتی با جیب‌های زیاد بردارید در این صورت می‌توانید تمامی وسایل سفر را کنترل کنید.
6. از برداشتن چمدان بزرگ خودداری کنید تا هنگام پرواز متحمل هزینه بار اظافه نشوید.
7. فراموش نکنید که برای خرید سوغاتی نیز جای خالی در چمدان باقی بگذارید.

لباس مناسب سفر به ترکیه در بهار و پاییز

در هواپیما چه لباسی بپوشم؟

حتی اگر در فصل تابستان به ترکیه سفر می‌کنید هم یک ژاکت سبک به همراه داشته باشید زیرا گاهی داخل هواپیما هوا سرد است. به خصوص اینکه شما از کشوری به کشوری دیگر سفر می‌کنید و هنگام پیاده شدن از هواپیما ممکن است آب و هوای مقصد از مبدا شما کمی خنک‌تر و یا سردتر باشد. اگر در فصل زمستان به ترکیه سفر می‌کنید، شاید فکر کنید که داشتن ژاکتی گرم انتخاب درستی است، اما اینطور نیست داخل هواپیما هوا مطلوب است و بر تن کردن ژاکت سنگین و بسیار گرم ممکن است شما را در طول پرواز کلافه کند. تعجب نکنید! برخی خانم‌ها و آقایان لباس‌هایی را انتخاب می‌کنند که در دوخت آنها کمی آهن استفاده شده است. این نوع لباس و لباس زیرها به هنگام عبور از گیت آژیر هشدار سکیوریتی Security را روشن می‌کنند. خوب چرا خود را در گیت هواپیما معطل کنید! مطمئنا این نوع لباس‌ها لباس راحتی برای پرواز هم نیستند.

بدون کفش پاشنه بلند هم می‌توانید خوش لباس و خوش تیپ به نظر برسید، خود را با کفش پاشنه بلند اذیت نکنید تا بعد از پیاده شدن از هواپیما احساس ناراحتی و خستگی نکنید و سفر خود را با حس راحتی و شادابی شروع کنید. به جای یک جفت کفش پاشنه بلند، یک جفت کفش راحتی زیبا را امتحان کنید و رنگ آن را با پیراهن، ژاکت و یا شال خود ست کنید. اگر به این توصیه گوش نکنید هنگام راه رفتن در فرودگاه - مخصوصا اگر دیرتان شده باشد و در حال دویدن هم باشید – حتما پشیمان خواهید شد. کفش‌های پاشنه بلند خود را در چمدان بگذارید و برای پرواز راحت‌ترین کفش خود را انتخاب کنید. البته برخی برای کم کردن وزن بار چمدان ترجیح می‌دهند سنگین‌ترین کفش خود را به پا کنند و چند ساعتی احساس ناراحتی کنند تا هزینه اضافه بابت وزن چمدان خود پرداخت کنند. می‌توانید یک لباس راحتی کاملا ساده بپوشید و برای جذاب به نظر رسیدن تنها یک کیف بسیار زیبا با طرح خاص به همراه داشته باشید. افراد مشهور دوست دارند برای راحتی و آسایش خود کلاه و عینک آفتابی سر کنند، اما برای فرد معمولی که می‌تواند به راحتی سفری آرام داشته باشد، کلاه و عینک آفتابی توصیه نمی‌شود. شلوار جین انتخابی مناسب برای پرواز است، اما کمر بسیار تنگ شلوار جین می‌تواند سفر شما در هواپیما را به بدترین ساعات تبدیل کند و برای پرواز شلوار جینی را انتخاب کنید که به راحتی برای چند ساعت بتوانید در آن بشینید. در کل سعی کنید لباسی انتخاب کنید که در کنار مرتب به نظر رسیدن راحت و کاملا آزاد باشد. 

پوشیدن لباس گشاد در طول پرواز

بلوز یا مانتوی گشاد خود را با شلوار جین و لگ ست کنید، هم خوشتیپ به نظر می‌رسید و هم در آن بسیار آزاد و راحت خواهید بود. پوشیدن لباس تنگ در طول پرواز تنگی نفس به همراه خواهد آورد. فراموش نکنید که در طول سفر با هواپیما پوشیدن لباس‌های کوتاه و یا بسیار تنگ نیز ممنوع هستند و می‌توانند شما را به دلیل داشتن لباس نامناسب از پرواز منع کنند.

انتخاب لباسی با چند لایه

برای پرواز تا جایی که می‌توانید لباس لایه‌ای بپوشید، منظورمان این است که چند تکه لباس بپوشید برای مثال یک تیشرت با یک ژاکت و یا یک تاپ با یک بلوز بپوشید تا اگر احساس گرما کردید لایه رویی را از تن درآورید. البته به گونه‌ای لباس نپوشید که شلخته به نظر برسید و توجه ماموران فرودگاه را به خود جلب کنید. علاوه بر این، لباس‌های پر جیب هم موجب دردسر شما خواهد شد. به همراه داشتن یک شال در هواپیما می‌تواند مفید واقع شود و در طول پرواز به بالش‌های موقت تبدیل شود. در ادامه توصیه می‌کنیم لباس‌هایی با جنس کتان و ابریشم انتخاب کنید لباس‌هایی که هوا از جنس آنها عبور می‌کند و احساس کسلی نخواهید داشت.

نبستن کمربند در طول سفر

اگر در طول سفر به ترکیه قصد بستن کمربند را دارید، خود را در چاله‌ای بزرگ انداخته‌اید. در طول پرواز با هواپیما کمربند را فراموش کنید و برای راحتی خودتان چند ساعتی شلوار بی‌کمر بپوشید البته دقت کنید شلواری بر تن کنید که بدون کمر هم اندازه کمر شما باشد. علاوه بر این، با داشتن کمربند ممکن است هنگام عبور از گیت دچار دردسر شوید و آهن کمربندتان مانع عبور شما از گیت فرودگاه شود. 

عدم استفاده از زیورآلات در طول پرواز

به شما توصیه می‌کنیم استفاده از زیورآلات خود را برای بعد از پرواز بگذارید، شاید مجبور شوید هنگام عبور از گیت تمام زیورآلات و یا پِرِسینگ خود را در بیاورید، از این رو برای جلوگیری از اتلاف وقت به شما توصیه می‌کنیم از انداختن هرگونه زیورآلات خودداری کنید. علاوه بر این، داشتن زیورآلات زیاد توجه دزدان و سودجویان را به خود جلب می‌کند، خوب این ایده مناسبی برای داشتن سفری دور از خطر نیست. اجازه ندهید تا سودجویان و دزدان به شما به عنوان یک گزینه عالی نگاه کنند. به جای این کار، زیورآلات خود را در کیف نگهداری کنید و بعد از رسیدن به مقصد و ترک فرودگاه از آنها استفاده کنید.

ساده و کم آرایش بودن در طول سفر با هواپیما

با آرایش شاید در ابتدای سفر خوب و زیبا به نظر برسید، اما آرایش شما بعد از چند ساعت دیگر نه تنها آن زیبایی و تازگی را ندارد، بلکه چهره شما را خسته و کدر نشان می‌دهد، بنابر این، هرچقدر ساده‌تر باشید بهتر به نظر می‌رسید! در کیف دستی خود یک تیوپ کوچک کرم مرطوب کننده همراه داشته باشید زیرا بعد از پرواز پوست صورت به احتمال زیاد خشک خواهد شد.

نظرات کاربران
دیدگاه
  • مبینا ۱۳۹۷/۱۰/۲۲

    سلام ممنونم ازمطلب خوبتون. منطقه شاهاندشت هم یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران هستش. لطفا این منطقه زیبا رو هم معرفی کنید

    ۴
    ۲
  • آرمین ۱۳۹۷/۱۰/۲۰

    ممنون از مطلب خوبتون امکانش هست هرموقع مطلب جدید تو سایتتون میذارین یه پیامک یا ایمیل برامون بیاد تا مطلع بشیم ?

    ۰
    ۱
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا