راهنمای خرید فرش دستباف ترکیه

راهنمای خرید فرش دستباف ترکیه

تشخیص فرش دستباف مرغوب و اصیل ترکیه ای، خصوصیات فرش دستباف خوب چیست ؟

در طول سفر با تور ترکیه، هنگام گشت و گذار در مراکز خرید استانبول و یا بازار های ترکیه، حتما شااهد طرح فرش های بی نظیر و زیبای ترکی خواهید بود، طرح ها و رنگ هایی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب کرده و هرکسی را وسوسه به خرید می کند. اگر دارید این مقاله را می خوانید شانس این را دارید که یک فرش دستباف ترکیه ای مرغوب را خرید و شکار کنید. همانطور که می دانید فرش های ترکیه در سراسر دنیا به دلایلی که در اداهه ذکر خواهیم کرد معروف و مشهور هستند و به عنوان یکی از برترین و با ارزشمند ترین سوغاتی های ترکیه طرفدار زیادی دارد، اما پروسه خرید و شناخت فرش خوب و مرغوب کار آسانی نیست. اگر در زمینه خرید فرش و شناخت آنها تخصصی ندارید، نگران نباشید – این مقاله شما را با تمام فن و فنون و طریقه شناخت فرش مرغوب آشنا می کند، تنها با توجه به چند نکته متخصص در شناخت فرش شوید.

درمورد فرش دستباف بیشتر بدانید، تاریخچه فرش دستباف

قرن هاست که فرش به عنوان یک کالا گران قیمت، تزیینی و نمادین در خانه های ترکی به چشم می خورد. فرش به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود: دسته اول گلیم که قدیمی ترین آن 7000 سال قبل از میلاد در شهر Çatalhöyük ترکیه، واقع در وسط منطقه آناتولی پیدا شد. دومین دسته قالی ( قالیچه های رشته ای) توسط قبیله های ترکی حدود قرن هشتم یا نهم معرفی شد و در قرن 12 ام در منطقه آناتولی ترکیه نیز رواج پیدا کرد. از هردو، گلیم و قالیچه به منظور پوشاندن و گرم کردن دیوار و کف سنگی اتاق ها و خانه ها استفاده می شد. 

بین قرن 12 ام و 19 ام خانم ها شروع به بافت فرش برای مصارف شخصی خود کردند و سلایق و عقاید خود را در رنگ و طرح فرش ها جای دادند. فرش هایی از دست سازه های زنان روستایی که با استفاده از مواد طبیعی با کیفیتی نظیر پشم و ابریشم بافته می شد. بافت فرش که هرروزه بخشی از کار روزمره بانوان خوش ذوق و خوش سلیقه ترکی بود، بین نسل ها دست به دست شد و آموزش داده شد. تجربه ای که بین نسل ها دست به دست شد، چیزی است که به ارزش فرش دستباف افزوده. فرش دستباف در فرهنگ و هنر کشور ترکیه باقی ماند و تولید انبوه آن را به محصول ارزان تری نسبت به گذشته بدیل کرد. بی اغرق با سفر به هیچ کشوری مثل ترکیه نمی توانید فرشی به خوبی و مرغوبی ترکیه پیدا کنید.

مراحل بعدی این مقاله شما را در شناخت و خرید فرش ترکی از نظر کیفیت و جنس و مرغوبیت مواد طبیعی کمک می کند تا در عوض سرمایه گذاری زمان و هزینه ، بهترین فرش ترکی را نصیب خود کنید.

 

1 : بدانید که به دنبال چه نوع فرشی هستید

پیش از خرید، نوع فرشی که می خواهید را مشخص کنید تا هزینه و کیفیت فرش انتخابی مشخص شود.
 قالی های منحصر یه فردی که از رنگ طبیعی و ابریشم 100% بافته شده اند بسیار گران هستند. زمان صرف شده برای بافت یک قالیچه با توجه به متراژ و ضخامتش متغیر است، برای مثال معمولا 6 ماه زمان صرف بافت قطعات کوچک تزئینی   x 40 cm30  می شود و این زمان برای فرش های بزرگتر به چند سال می رسد. کیفیت الیاف اولیه استفاده شده و زمان صرف شده بر روی یک فرش دو فاکتور مهم در قیمت گذاری فرش هستند. فکر نکنید که مهارت شما در چانه زنی در خرید فرش گران بها و مرغوب ابریشمی دستباف کمک خواهد کرد. اگر فروشنده ناگهانی قیمت را پایین آورد به کیفین الیاف فرش انتخابی شک کنید،  چراکه آن فرش احتمالا ترکیبی از پشم و ابریشم و یا ابریشم و پنبه است. در مرحله سوم توضیح می دهیم چگونه تفاوت میان ابریشم خالص و فیبرهای ترکیبی را پیدا کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، برای قرن ها، زنان آناتولی از الگوهای سنتی، رنگ ها و نقوش استفاده می کردند تا داستان های شخصی خود را در طرح ها و رنگ ها جای دهند و به نسل های بعد منتقل کنند. یک فروشنده فرش حرفه ای در این زبان سمبلی سنتی مسلط است، آنها به شما از طرح و داستان نهفته بر پشت آن می گویند و شما اگر از سمبول و داستان فرش خوشتان آمد می توانید تصمیم بگیرید که مهمان نواز آن در خانه خود باشید یا نه. اگرچه الگوها و عناصر اینچنین با قیمت نهایی فرش هیچ ارتباطی ندارند، اما حاشیه های آن بی ارتباط نیست. حاشیه های فرش می تواند با شما از جنس الیاف سخن بگوید :  در حالی که حاشیه ابرشمی نرم و نازک است، حاشیه پشمی نسبتا ضخیم و تند است. اگر گرههای حاشیه از دو رنگ متفاوت بود، به این معنی است که بافنده فرش با تجربه و قدیمی بوده است. گره دو گره بیش از دو رنگ نشان دهنده بافنده ایست که بچه دار بوده.

و اما مراقب اصطلاح " فرش عتیقه" توسط فرش فروشان ترکیه باشید، آنها اغلب در جستجوی قطعات منحصر به فرد در آناتولی هستند و گاها یک قطعه را برای سالها یا دهه ها در سالن های نمایشگاه خود نگه داری می کنند، منتظر مشتری مناسب هستند تا  با قیمت بالاتری به فرش برسانند. 

 

2 : قیمت فرش مورد نظر خود را تخمین بزنید

همیشه روی فرشی را که میخواهید بخرید دست بکشید! اگر چه فرش های ابریشمی به نظر نرم تر به نظر می رسند، اما گاها تشخیص فرش های ابریشمی با فرش های ابریشم-پنبه بسیار دشوار است. اگر به آنچه که فروشنده به شما می گوید اعتماد ندارید، ذخامت گره ها را چک کنید. اگر گره های عمودی ضخیم ار از گره های افقی فرش بود، به بدین معناست که فریم فرش از دو الیاف مختلف بافته شده است. فرش ابریشم خالص چنان نازک و نرم است که شما می توانید به راحتی آن را بر روی کف بیاندازید و آن را روی زمین بچرخانید ( از این رو، بیشتر فرش های ابریشم برای پهن کردن بر روی کف استفاده نمی شوند و تنها به عنوان قاب های زیبا به دیوار آویز می شوند). اما فرش های اترکیبی ( ابریشم و پنبه و یا...) به راحتی  بر روی زمین نمی چرخاند. اگر فرش ضخیم بود و نرم، فرش ابریشم – پنبه است، اما اگر فرش ضخیم و خارش آور بود فرش از پشم خالص است.

اما شناسایی فرش ابریشم گاها به همین آسانی هم نیست، مخلوطی از پنبه و لامبس با کیفیت بالا می تواند به آسانی به جای ابریشم خالص اشتباه گرفته شود، چرا که آنها بسیار نرم هستند.

کسانی که فرش ابریشم را دوست دارند اما نمی توانند هزینه بالای آن را پرداخت کنند، فرش لامبس  می تواند جایگزین خوبی به جای ابریشم باشد.

 

3 : در هنگام خرید فرش به دنبال چه چیز هایی باشید :

- پشت فرش را چک کنید، طرح و نقش فرش های دستباف از هر دو طرف مشخص و واضح است، در حالیکه طرح فرش های ماشینی یک طرفه می باشد.
- به تعداد گره ها در واحد مربع نگاه کنید. درست مانند پیکسل ها در عکس های دیجیتال، فرش های با کیفیت بالا چگالی بالا گره دارند. شما به راحتی می توانید این را در قسمت پشت فرش ببینید. چگالی بالاتر فرش ، قیمت بالاتر نیز دارد.
- فرش های ابریشم در مقابل نور از جهات مختلف در رنگ های متفاوت دیده می شوند و فرش از هر جهت یک رنگ دیده می شود.
- ذخامت گره های عمودی و افقی را با هم مقایسه کنید، اگر چه تشخیص ضخامت به راحتی با لمس کردن و مشاهده کردن قابل فهم نیست، اما فرش های بافته شده از یک جنس ( ابریشم خالص، چنبه خالص و یا پشم خالص) دارای یک ضخامت طولی و عرضی هیستند.
- امضاء مخفی شده در داخل طرح  فرش را ببینید، مثل اسم شهر یا روستایی که فرش در آنجا بافته شده و یا اسم فامیلی بافنده فرش را می توان به عنوان مارک فرش مد نظر گرفت.  

سوال هایی که باید از فروشنده هنگام خرید فرش پرسید:

چه زمانی فرش بافته شده است؟

فرش های قدیمی تر با قیمت بالاتری نسبت به فرش های جدید گران به فروش می رسند. طرح آنها نیز می تواند بازگوی داستان های متفاوت تری نیز باشند.

فرش از کدام روستای ترکیه خریداری شده است ؟

  طرح و موادی که در بافت فرش استفاده شده است به روستای محل بافت آن فرش مرتبط است. فروشندگان با تجربه می توانند به شما دقیق در رابطه با مواد استفاده شده در بافت فرش سخن بگویند.

بهترین راه شست و شوی فرش چیست؟

مواد مختلف طریقه استفاده مختلفی نیز نیازمنداند، بنابر این مطمئن شوید که پیش از خرید هر نوع فرشی، اطلاعات شست و شوی مناسب فرش را نیز پیگیری کنید.

آیا هزینه حمل و نقل فرش را به عهده خواهند گرفت ؟
با وجود قوانین سر سخت حمل بار، بعید است که بتوانید یک فرش را با هواپیما به شهر خود بیاورید. بسیاری از فرش فروشی های مشهور ترکیه هزینه حمل با کشتی به مقصد را متقبل می شوند. پیش از خرید فرش در رابطه با ارائه سرویس حمل و نقل فرش به مقصد مد نظرتان اطمینان خاطر کسب کنید.
نظرات کاربران
دیدگاه
از سراسر وب تور نوروز استانبول مجری مستقیم تور اروپا